Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sebastian och alla andra: tipsa gärna om hur du/ni värmer upp. Kör du/ni typ gympaövningar, ungefär som innan motionslopp eller vad gör du/ni? Jag brukar eg. inte värma upp på vår och sommar utan bara springa väldigt långsamt första 1-2 km, men nu är det

Springa väldigt långsam *är* den bästa uppvärmningen för löpning, men 1-2 km är lite lite. 2-3 skall du nog köra minst, rutinerade löpare lägger sig gärna på 3-4. Och sedan stretch.

Roligt och roligt... jag tycker alltid de första fem kilometrarna är pes

Jag gör inget annat än att jag starta lugnt, ska jag springa snabbdistans på tid så har jag först en uppvärmningssträcka. Börjar joggandes och ökar farten successivt. Hur långt och hur mycket jag värmer upp beror på vilken typ av löpning jag ska köra för

>Springa väldigt långsam *är* den bästa uppvärmningen för löpning,

Då blir det problem när "väldigt långsamt" är det snabbaste man kan... 😉 Fast en rask promenad borde väl räcka då antar jag.

Tack för era svar! Hm, jag har ju förstås lite av samma problem som Sara BR (H)

Men oavsett hur kallt det är ute så brukar ni alltså inte värma upp inomhus innan ni sticker iväg? Idag visar termomtern 4,9 grader t.ex. och det är ju lite småkyligt.

Idag

Rask promenad är utmärkt i det fallet. Och nej, jag värmer inte upp inomhus (och vet inte om andra brukar göra det heller), istället ser man snabbt till att köra så intensivt att man blir varm. Det brukar ta en tre-fyra minuter om det är riktigt apkallt o

Brukar försöka passa på att köra lite core-övningar så att bålen får sitt precis innan jag snörar på mig skorna. Då har man hunnit bli så där mysigt varm i hela kroppen 😉
Sedan är det nog lite beroende på hur jag ska springa. Är det backe eller intervall

Ska jag springa snabbt så kör jag 10-15 minuter och sen töjning, löpskolning och några stegringslopp. Men som igår när jag testade maratonfart på träning då värmer jag bara upp 5-7 minuter och lite töjningar precis som innan en mara. Allt för att få rätt

För att slippa frysa när det är kallt och för att lungorna ska komma igång, så brukar jag kalla dagar gå upp och ner för trappan (3 våningar) ett par gånger. Då har jag dessutom fått igång pulsmätningen på ett bra sätt. Sedan så springer jag långsamt någr

Blev fel - ursäkta