Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtips på skor och vätskebälte?
You need to log in to create posts and topics.

Det har jag inte tänkt på att man kan ha. Tack för tipset. 🙂

Lite inaktuellt kanske, men jag upptäckt att det är viktigt att dricka flaskorna på framsidan först. De fryser, även under löparjackan.

De på ryggen klarar hela rundan.

Jag har blivit mindre och mindre törstig med förbättrad kondis och har faktist slutat ta med vätska. Kanske dumt? Längsta löppasset hittills var på 21 km men då saknade jag nog lite vatten.

Nathans - lätta att sätta tillbaka flaskorna även med handskar p

Jag läste precis i en bok om träning att 1% vätskebrist gav 10% prestationsminskning. (Stora konditionsboken av Jonas Gustrin) Efter jag läste det så har jag blivit extra noga med att ha med mig vatten när jag tränar.

För egen del tycker jag det är lite fjantigt med folk som säger att de inte behöver vätska. Man tappar hur mycket som helst utan vätska & ovanstående 1% mot 10% är nog snarare i underkant.
Men visst själv är ju bäste dräng...

Men visst, under 10 km om du

"Fjantigt", "Över det så är man bara korkad" -Tack för den passen Manne, en sanning som vissa kanske behövde bli påminda om 🙂 Och då blir jag kanske lite snabbare oxå (H:) ???

"Men visst, under 10 km om du är i skick så funkar det utan vätska. Över det så är man bara korkad."

Vad grundar du det på Manne? Vad är det som inte funkar längre efter, säg 35 minuter, om man kommit 10 km då?

Om din 10 km regel gäller Manne så känner

Kommentar till Manne & Mackan: Jag har definitivt vätskebrist efter såna pass och måste dricka massor efter. Har dock ingen susning om hur mycket det skulle kunna försämra prestationen. Korkat eller ej är frågan;)

På senare tid har en del börjat rekommendera att det är helt ok att helt enkelt dricka när man känner sig törstig. Länkar finnes.

Att 1% vätskebrist ska ge 10% prestationsminskning verkar inte allmänt accepterat.

Det som är korkat är att säga att "så här är det - för alla".

Det är individuellt hur mycket man behöver dricka.