Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 20:01Farligt för att man blir sjuk när man först kör hårt, och direkt efteråt umgås med massa krassliga kollegor. Men det verkar ju vara individuellt då, bara jag som blir sjuk av intervall-pass antar jag.
Farligt för att man blir sjuk när man först kör hårt, och direkt efteråt umgås med massa krassliga kollegor. Men det verkar ju vara individuellt då, bara jag som blir sjuk av intervall-pass antar jag.
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 20:03Aha Erik, var det så du menade. Ja, det är nog individuellt för jag blir inte sjuk av mina intervallpass. Bara trött i kroppen..... 😀
Aha Erik, var det så du menade. Ja, det är nog individuellt för jag blir inte sjuk av mina intervallpass. Bara trött i kroppen..... 😀
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 20:48Kör en klassisk 4x4 intervaller. Dvs 4 min intervall i plus 90 procent av ditt max, följt av 2-4 min jogg (beroende på hur tränad du är), upprepas fyra gånger. Intervallerna tar därmed max 28 min plus 10 min uppjogg och 5 min nerjogg. Totalt 43. Grymt eff
Kör en klassisk 4x4 intervaller. Dvs 4 min intervall i plus 90 procent av ditt max, följt av 2-4 min jogg (beroende på hur tränad du är), upprepas fyra gånger. Intervallerna tar därmed max 28 min plus 10 min uppjogg och 5 min nerjogg. Totalt 43. Grymt eff
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 21:50Tabata-intervaller kanske kan vara något?
o Värm upp ordentligt.
o Kör 20 sek på max, 10 sek vila, upprepa 8 gånger.
o Varva ner.Jobbigt men tidseffektivt och ger enligt Mr Tabata optimal träningseffekt.
Tabata-intervaller kanske kan vara något?
o Värm upp ordentligt.
o Kör 20 sek på max, 10 sek vila, upprepa 8 gånger.
o Varva ner.
Jobbigt men tidseffektivt och ger enligt Mr Tabata optimal träningseffekt.
Quote from Funbeat user on 27 February 2010, 23:15Backträning är rätt tidseffektivt. Jag brukar klara av mitt pass på 40 min inklusive uppvärmning och nerjogg.
Backträning är rätt tidseffektivt. Jag brukar klara av mitt pass på 40 min inklusive uppvärmning och nerjogg.
Quote from Funbeat user on 28 February 2010, 07:35Ja backträning är nog mest tidseffektivt.
Här är en favorit vintertid:
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=311825
Ja backträning är nog mest tidseffektivt.
Här är en favorit vintertid:
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=311825
Quote from Funbeat user on 28 February 2010, 09:2130 min lunch är standard inom landstinget kan jag tillägga (har jobbat inom 3 olika landsting och det är samma på alla). Visst, jag har flextid också som jag kan utnyttja, men eftersom jag alltid har matlåda, så hinner jag äta på 30 min utan problem.
Fri
30 min lunch är standard inom landstinget kan jag tillägga (har jobbat inom 3 olika landsting och det är samma på alla). Visst, jag har flextid också som jag kan utnyttja, men eftersom jag alltid har matlåda, så hinner jag äta på 30 min utan problem.
Fri
Quote from Funbeat user on 2 March 2010, 14:25Jag vet inte hur dina förutsättningar ser ut, men du kanske kan springa till/från jobbet? Eventuellt problem med att gå upp så tidigt som du gör.
Själv gör jag så ibland att jag springer hem från jobbet på kvällen, och tillbaka nästa dag.
Om man då kan
Jag vet inte hur dina förutsättningar ser ut, men du kanske kan springa till/från jobbet? Eventuellt problem med att gå upp så tidigt som du gör.
Själv gör jag så ibland att jag springer hem från jobbet på kvällen, och tillbaka nästa dag.
Om man då kan
Quote from Funbeat user on 3 March 2010, 21:53Jag har 4 mil till jobbet, 5 om man inte vill behöva springa på motorvägen 😉 Har dock tänkt att jag kan springa en del av vägen när det blir lite varmare (nu blir det lite kallt att åka resten av vägen i svettiga tunna löparkläder).
Idag blev det backp
Jag har 4 mil till jobbet, 5 om man inte vill behöva springa på motorvägen 😉 Har dock tänkt att jag kan springa en del av vägen när det blir lite varmare (nu blir det lite kallt att åka resten av vägen i svettiga tunna löparkläder).
Idag blev det backp
Quote from Funbeat user on 3 March 2010, 23:10Jag skulle också tro att fartlek eller backpass är det mest effektiva. Men det viktigaste är nog ändå att få till ett pass där du kan starta exakt utanför jobbet! Då slipper du en massa transport och kan lägga alla de minuterna på löpning istället. För mi
Jag skulle också tro att fartlek eller backpass är det mest effektiva. Men det viktigaste är nog ändå att få till ett pass där du kan starta exakt utanför jobbet! Då slipper du en massa transport och kan lägga alla de minuterna på löpning istället. För mi