Quote from Guest on 26 March 2010, 18:32Hej!
Jag brukar springa 2-3 löpningspass i veckan (6km - 10km), under vinterhalvåret har det bara blivit löpbandet.
Mitt problem är att jag inte kommer igång med flåset och den sköna känslan förrens 3-3,5km, innan dess är det verkligen överjäkligt jobbi
Hej!
Jag brukar springa 2-3 löpningspass i veckan (6km - 10km), under vinterhalvåret har det bara blivit löpbandet.
Mitt problem är att jag inte kommer igång med flåset och den sköna känslan förrens 3-3,5km, innan dess är det verkligen överjäkligt jobbi
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 18:42Fuska inte med uppvärmningen!
Intervallträning är grymt bra för att snabbt öka konditionen och flåset, men även här måste du vara noga med att värma upp.
Fuska inte med uppvärmningen!
Intervallträning är grymt bra för att snabbt öka konditionen och flåset, men även här måste du vara noga med att värma upp.
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 18:44Ahh glömde säga..att jag värmer upp med 5 min lugn löpning sen stretchning(stavningen ser skum ut..hehe)..man kanske skulle öka uppvärmningen till 10 min?
Ahh glömde säga..att jag värmer upp med 5 min lugn löpning sen stretchning(stavningen ser skum ut..hehe)..man kanske skulle öka uppvärmningen till 10 min?
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 19:03Japp öka definitivt! Du måste få igång syreomsättningen i blodet till musklerna. Vad som sker i kroppen när man sätter igång ett pass är en temporär syrebrist (vilket innebär att musklerna arbetar anaerobt ett kort tag) innan kroppen hinner tillföra rätt
Japp öka definitivt! Du måste få igång syreomsättningen i blodet till musklerna. Vad som sker i kroppen när man sätter igång ett pass är en temporär syrebrist (vilket innebär att musklerna arbetar anaerobt ett kort tag) innan kroppen hinner tillföra rätt
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 19:17Vilken effekt har bristen på nedvarvning?
Vilken effekt har bristen på nedvarvning?
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 19:21Spring långsammare å längre istället....typ jogging fram till 10 km å sen kan du nog ge järnet liksom i typ 4 km.
Spring långsammare å längre istället....typ jogging fram till 10 km å sen kan du nog ge järnet liksom i typ 4 km.
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 19:46Kenny, det är snarare nedvarvningen som har effekt på bristen.
Under den första fasen av ett pass är inte syreupptagningen tillräckligt stor för att de arbetande musklerna ska kunna täcka sitt energibehov aerobt. Därför blir det ett tillfälligt syreunder
Kenny, det är snarare nedvarvningen som har effekt på bristen.
Under den första fasen av ett pass är inte syreupptagningen tillräckligt stor för att de arbetande musklerna ska kunna täcka sitt energibehov aerobt. Därför blir det ett tillfälligt syreunder
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 19:54Ok, jag frågade därför att det är väl inte helt ovanligt att jag sprintar i slutet av banan, dels för att det är skönt och dels för att man vill komma fram nån gång (;)), så jag undrade om detta följt av ett tvärstopp var på något sätt dåligt för musklern
Ok, jag frågade därför att det är väl inte helt ovanligt att jag sprintar i slutet av banan, dels för att det är skönt och dels för att man vill komma fram nån gång (;)), så jag undrade om detta följt av ett tvärstopp var på något sätt dåligt för musklern
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 19:55En annan sak Anders, som jag tänker på när jag läser din beskrivning... du säger att det går fortare att komma igång ute än när du springer inomhus på löpband. Utomhus har du ju mer tillgång till friskt syre, medan inomhus är man lite beroende av hur vent
En annan sak Anders, som jag tänker på när jag läser din beskrivning... du säger att det går fortare att komma igång ute än när du springer inomhus på löpband. Utomhus har du ju mer tillgång till friskt syre, medan inomhus är man lite beroende av hur vent
Quote from Funbeat user on 26 March 2010, 20:05Kenny, den ökade syreupptagningen efter ett pass avstannar inte tvärt för att du gör det 🙂
Men... nedvarvning är också viktigt för bl a uppnå mindre muskelömhet och muskelstelhet (nedvarvning upprätthåller en viss blodgenomströmmning i musklerna = ökar
Kenny, den ökade syreupptagningen efter ett pass avstannar inte tvärt för att du gör det 🙂
Men... nedvarvning är också viktigt för bl a uppnå mindre muskelömhet och muskelstelhet (nedvarvning upprätthåller en viss blodgenomströmmning i musklerna = ökar