Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är löpare från början och kan egentligen inte simma. Gick under en crawlkurs från att se ut som en drunkningsolycka till klumpigt flaxande kylskåp med lätt andnöd. Det orättvisa med triathlon är att man kommer undan med det. Man behöver inte bli bra p

Jag går ju en crawlkurs nu och enligt min tränare så är ju hela tricket att INTE titta framåt. Själv har jag liksom ALLTID tittat rakt ner, även när jag simmar bröstsim, så jag begriper inte ens problemet, men så har jag aldrig försökt simma i klunga hell

Man SKA titta rakt ner. Tricket är att glutta lite nån gång då man andas och försöka få en uppfattning om var man är men försöka simma rakt utan att titta framåt så länge som möjligt.

I bassängen behöver man ju ALDRIG titta framåt, bara att följa strecket i botten och när det bildar ett T är man nära kanten. Men jag antar att det är liiite skillnad i öppet vatten på ett triathlon....

Ja, det framgick kanske inte men det var just triathlon-simning utomhus jag pratade om. I bassängen ser man ju var man är genom att titta på botten som du säger!

Jag tror att man får öva på att få in flytet i simbassängen, precis som du har gjort och när det känns bra så skulle iaf jag börja öva på att titta framåt nån gång ibland, på varannan andning eller så och se hur mycket det förstör flytet?

Tack för snabba svar, men lyxen att titta ner tycker jag bara att jag kan unna mig om jag har tur att få vara ensam på min bana i en bassäng.

I öppet vatten måste man ha koll framåt nästan hela tiden. Både för att hålla koll på bojen och på fötterna fr

Kanske borde förtydliga. I öppet vatten måste man titta ovanför ytan då och då för att se att man håller rätt kurs. Det är egentligen inte det jag var ute efter i min fråga. När man tittar upp på det sättet är det nog oundvikligt att höja huvudet lite och

Nä, det känner man ju...

Jag brukar aldrig hinna ikapp de som är framför...