Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I simhallen är det ju fullt med sådana där huvudlösa grodmänniskor som hänger ner från ytan. Ja, visst ser motionsbröstsimmare alldeles absurt roliga ut när man ser dem från under ytan? Dem simmar man ju ifatt med väldig fart?

Och på tävling så simmar m

I simhallen är det inget problem av två anledningar:

- Jag tittar neråt hela tiden
- Jag simmar ytterst sällan inomhus

ok, men man ser ju ytterst sällan en riktigt duktig simmare som dundrar rakt in i framförvarande? Så de som är bra på att simma, hur gör de?

Kari Martens, killen som kör decatriathlon, visades på svt för ett tag sedan

http://svtplay.se/v/1706224/kari_martens_-_en_av_de_hardaste_bland_de_harda

Vid 4:10 simma han rakt mot kameran och då kan man tydligt se när han tittar rakt fram. Han gör det

Jag tycker att det känns lite på vattenmotståndet om nån är nära framför och då kan man väl kika upp lite. Själv drar jag ofta snett så det slutar med att jag simmar där ingen annan är.

I min hemmahall är ju det där med att få vara ensam sällan ett problem (särskilt inte på den särskilt utmärkta CRAWLbanan, det du! 😉 ), men på kursen är vi ju 4-5 personer och hittills har jag iaf inte simmat in i nån annan ännu. För det första så kan ma

I det här sammanhanget får väl jag anses vara en bra simmare. Jag säger att man ska titta snett framåt! Att titta ner för att få upp rumpa och ben är att introducera ett fel för att kompensera för ett annat.

Sträck ut kroppen och håll emot med bålen! Dis

Torbjörn, glöm inte att om man tittar neråt så är det lätt hänt att huvudet sjunker ner för långt och bromsar upp.

Jag rekommenderar flytövningar för att hitta balanasen i vattnet.
Lägg 10-15 minuter per pass att träna att blara flyta i rätt vattenläge.
Kroppen rak i ytan och huvudet nåt uppåt, titta ca 45 grader frammåt.
Träna lite enkel benspark också, håll plattan

Håller med tidigare talare här.

Blicken snett frammåt.
Flytövningar är bra.