Quote from Guest on 10 October 2009, 14:44När jag har löptränat får jag ont i knäna främst i det högra
Det är frustrerande och jag har funderat runt många olika förklaringar:
- skadat mig i ett felsteg
Verkar inte som så eftersom jag till och från kan känna samma smärta i vänstra knäet- tränat
När jag har löptränat får jag ont i knäna främst i det högra
Det är frustrerande och jag har funderat runt många olika förklaringar:
- skadat mig i ett felsteg
Verkar inte som så eftersom jag till och från kan känna samma smärta i vänstra knäet
- tränat
Quote from Funbeat user on 10 October 2009, 14:54Utan att se själva löpsteget är det ganska svårt att uttala sig om huruvida du pronerar eller supinerar, och felaktiga råd kan faktiskt göra dina problem värre.
Så jag tycker du ska gå till en naprapat eller sjukgymnast som kan titta på dina ben, knän oc
Utan att se själva löpsteget är det ganska svårt att uttala sig om huruvida du pronerar eller supinerar, och felaktiga råd kan faktiskt göra dina problem värre.
Så jag tycker du ska gå till en naprapat eller sjukgymnast som kan titta på dina ben, knän oc
Quote from Magnus Gelang on 10 October 2009, 15:32Är det där en bild på vänster sko? Isåfall sliter du på samma sätt som jag och jag supinerar (stavning?), alltså jag rullar för mycket på utsidan av foten.
Min ena dotter pronerar (rejält) och hennes skor ser aldrig ut så där.Vad du sedan ska göra åt de
Är det där en bild på vänster sko? Isåfall sliter du på samma sätt som jag och jag supinerar (stavning?), alltså jag rullar för mycket på utsidan av foten.
Min ena dotter pronerar (rejält) och hennes skor ser aldrig ut så där.
Vad du sedan ska göra åt de
Quote from Funbeat user on 10 October 2009, 18:39Du ser ut att supinera, och då är det i regel neutrala skor som finns att tillgå. Så, nej, jag tror inte att det är skorna i sig som gör det. Det finns inte, så vitt jag sett, några skor för oss som supinerar, utan man rekommendera just neutrala...
Du ser ut att supinera, och då är det i regel neutrala skor som finns att tillgå. Så, nej, jag tror inte att det är skorna i sig som gör det. Det finns inte, så vitt jag sett, några skor för oss som supinerar, utan man rekommendera just neutrala...
Quote from Funbeat user on 10 October 2009, 19:19De löpare som räknas som neutrala landar, efter vad jag förstår, i regel på utsidan av foten, rullar framåt/inåt och skjuter ifrån med framsida/insida. Går man för snabbt och för mycket över på insidan räknas man som överpronerare och rullar man inte alls
De löpare som räknas som neutrala landar, efter vad jag förstår, i regel på utsidan av foten, rullar framåt/inåt och skjuter ifrån med framsida/insida. Går man för snabbt och för mycket över på insidan räknas man som överpronerare och rullar man inte alls
Quote from Funbeat user on 10 October 2009, 19:24Blev nyfiken nu när jag såg vad du skrev, och jag sliter mina skor väldigt olika beroende på klack och användningsområde. Mina klackskor ser ut ungefär som de på bilden (trots att jag har ett neutralt löpsteg) fast mina lågklackade är ännu mer extremt sne
Blev nyfiken nu när jag såg vad du skrev, och jag sliter mina skor väldigt olika beroende på klack och användningsområde. Mina klackskor ser ut ungefär som de på bilden (trots att jag har ett neutralt löpsteg) fast mina lågklackade är ännu mer extremt sne
Quote from Funbeat user on 10 October 2009, 19:25"Går man för snabbt och för mycket över på insidan räknas man som överpronerare och rullar man inte alls inåt supinerar man."
Nja, det sista, ("rullar man inte alls inåt supinerar man"), stämmer inte. Supinerar gör du om du om du tvärt om går /springer p
"Går man för snabbt och för mycket över på insidan räknas man som överpronerare och rullar man inte alls inåt supinerar man."
Nja, det sista, ("rullar man inte alls inåt supinerar man"), stämmer inte. Supinerar gör du om du om du tvärt om går /springer p
Quote from Lars Mörrby on 10 October 2009, 20:06Felaktigt löpsteg? Du kanske landar på hälen?
För några år sedan fick jag ont i knät bara jag sprang ett par kilometer.
Läs "Born to Run" - Christopher McDougall 😉
Felaktigt löpsteg? Du kanske landar på hälen?
För några år sedan fick jag ont i knät bara jag sprang ett par kilometer.
Läs "Born to Run" - Christopher McDougall 😉
Quote from Funbeat user on 10 October 2009, 20:36Börje - nu kanske jag missförstår dig men högst sannolikt landar TS på hälen (det gör majoriteten av alla löpare) och att landa på hälen innebär inte att man har ett felaktigt löpsteg.
Mitt råd. Sök hjälp hos en naprapat eller sjukgymnast.
Börje - nu kanske jag missförstår dig men högst sannolikt landar TS på hälen (det gör majoriteten av alla löpare) och att landa på hälen innebär inte att man har ett felaktigt löpsteg.
Mitt råd. Sök hjälp hos en naprapat eller sjukgymnast.
Quote from Funbeat user on 10 October 2009, 21:01Är det inte bättre att få se hur löpskorna är slitna, borde vara "rätt" stor skillnad på steget när man springer vs går i typ pumps (eller vad de nu heter 😉 )
Är det inte bättre att få se hur löpskorna är slitna, borde vara "rätt" stor skillnad på steget när man springer vs går i typ pumps (eller vad de nu heter 😉 )