Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 09:12Tidsmässigt ska "man" inte öka träningen utan omdisponera den. Upptrappningen av mängden ska ligga innan toppningen. Det är därför periodisering är så viktigt.
Det gäller att hålla sig hel&ren annars blir det ett kalkonlopp.
Tidsmässigt ska "man" inte öka träningen utan omdisponera den. Upptrappningen av mängden ska ligga innan toppningen. Det är därför periodisering är så viktigt.
Det gäller att hålla sig hel&ren annars blir det ett kalkonlopp.
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 09:52Mest kört uppladdningar inför vasaloppet. Har funkat hyfsat för mig. Utan att gå in på detaljer har "formtoppningen" för en motionär som mig bestått i följande sista 4 veckorna...:
4 veckor innan start: Hård/mycket träning. Fokus på AI
3 veckor innan sta
Mest kört uppladdningar inför vasaloppet. Har funkat hyfsat för mig. Utan att gå in på detaljer har "formtoppningen" för en motionär som mig bestått i följande sista 4 veckorna...:
4 veckor innan start: Hård/mycket träning. Fokus på AI
3 veckor innan sta
Quote from Håkan Öhling on 26 March 2009, 10:41Toppning gör tre saker:
1) vilar upp musklerna
2) bygger upp den mentala biten
3) skapar en bra löpkänslaAlltså ska man försöka göra ett antal pass som mentalt känns bra!
Det viktigaste är att man behåller frekvensen pass (lika många) men kör kortare
Toppning gör tre saker:
1) vilar upp musklerna
2) bygger upp den mentala biten
3) skapar en bra löpkänsla
Alltså ska man försöka göra ett antal pass som mentalt känns bra!
Det viktigaste är att man behåller frekvensen pass (lika många) men kör kortare
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 10:43> Det viktigaste är att man behåller frekvensen pass (lika många) men kör kortare och mindre hårt.
Samtidigt som intensiteten inte ska sänkas, va? Du menar kanske hårdhet = intensitet * mängd?
> Det viktigaste är att man behåller frekvensen pass (lika många) men kör kortare och mindre hårt.
Samtidigt som intensiteten inte ska sänkas, va? Du menar kanske hårdhet = intensitet * mängd?
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 10:53? ska träningen dras ned i tre-fyra veckor innan tävling?
? ska träningen dras ned i tre-fyra veckor innan tävling?
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 11:08Vet inte om du syftar på det jag skrev david men jag menar nog tvärtom... Jag menar att sista månaden kör man EXTRA hårt/mycket de första två veckorna jämfört med "normalt" för att sedan med två veckors lättare träning uppnå superkompensation...
Vet inte om du syftar på det jag skrev david men jag menar nog tvärtom... Jag menar att sista månaden kör man EXTRA hårt/mycket de första två veckorna jämfört med "normalt" för att sedan med två veckors lättare träning uppnå superkompensation...
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 11:18>Det viktigaste är att man behåller frekvensen pass (lika många) men kör kortare och mindre hårt. Inte något maxpass sista veckan (sista två).
För mig blir det tre-fem veckor med mindre träning.
Toppning för mig är kortare-hårdare pass i hög hastighet oc
>Det viktigaste är att man behåller frekvensen pass (lika många) men kör kortare och mindre hårt. Inte något maxpass sista veckan (sista två).
För mig blir det tre-fem veckor med mindre träning.
Toppning för mig är kortare-hårdare pass i hög hastighet oc
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 11:59Haha, komiskt med en hand full förslag där ingen större samrådighet råder utan många snarare kommer med ganska så OLIKA idéer på hur formtoppning går till... ibland t.o.m. motsatsen! 😀
Orkar inte dra mitt bidrag på något utförligare sätt utan kör lite k
Haha, komiskt med en hand full förslag där ingen större samrådighet råder utan många snarare kommer med ganska så OLIKA idéer på hur formtoppning går till... ibland t.o.m. motsatsen! 😀
Orkar inte dra mitt bidrag på något utförligare sätt utan kör lite k
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 12:35Jag tror fortfarande det är lite olika beroende på hur mycket man tränar innan. Säg att man tränar 2-3 gånger i veckan och vill få till en formtopp. Varför inte lägga in något extra pass de sista två veckorna innan tävling?
Jag tror fortfarande det är lite olika beroende på hur mycket man tränar innan. Säg att man tränar 2-3 gånger i veckan och vill få till en formtopp. Varför inte lägga in något extra pass de sista två veckorna innan tävling?
Quote from Funbeat user on 26 March 2009, 12:38För vad det är värt så har mitt försök sett ut så här (detta efter att läst på lite på funbeat och maraton.se):
3v innan: Kör på som vanligt. Som mest springer jag 80 km på en vecka (sällan!) så denna vecka är typ 65 km totalt med en intervall, ett backp
För vad det är värt så har mitt försök sett ut så här (detta efter att läst på lite på funbeat och maraton.se):
3v innan: Kör på som vanligt. Som mest springer jag 80 km på en vecka (sällan!) så denna vecka är typ 65 km totalt med en intervall, ett backp