Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTorka blöta skor
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Är det någon som har bra tips på att torka löpardojjorna på ett snabbt och effektivt sätt, så att man slipper ha 2 uppsättningar skor?

Skotork.

Tag ut innersulorna, packa skon löst med tidningspapper. Brukar torka över natten.

Skotork med värme, hårtork m.m. är inte att rekommendera, materialen i skorna kan vara känsliga för värme.

Tidningspapper är ganska effektivt. Kom bara ihåg att byta ut pappret ett par gånger de första timmarna.
För övrigt så rekommenderar jag ändå minst två par skor, så får fötterna lite variation och skorna får ”vila” lite extra.

Stoppa skorna ganska fulla m tidningspapper som byts ut när det blir fuktigt. Brukar fungera relativt snabbt, effektivt och ekonomiskt. 🙂

Oj, där hann två svara innan mitt svar kom iväg...Sorry!

Det finns skotorkar som inte drar så många watt.
Till exempel Kima

220 grader i 10 minuter, med gallret rätt långt ner

Tidningspapper är effektivt.

Efter dyngvädret på Granheds första dag, körde mina rumskamrater med detta. Jag missade processen och tidningarna tog slut. Deras skor var oförskämt torra i jämförelse med mina.

Om man inte springer helt slut på sina skor innan man köper nya, så har man åtminstone alltid två par där hemma att alternera mellan.

Tidningspapper och skotorkar i all ära men tricket är att ställa skorna fritt och luftigt. Ventilationen för bort fukten. Prova tex att hänga skorna i gardinstången där det är ett element under fönstret. Skorna är garanterat torra efter natten.