Quote from Guest on 28 March 2010, 20:51OK, dagens tanke från ärthjärnan: det var nu länge sedan jag läste träningsfysiologi, men jag minns tydligt att något som framhölls noga var träningens specificitet. Det vill säga den prestation man vill förbättra tränades bäst under förhållanden som var
OK, dagens tanke från ärthjärnan: det var nu länge sedan jag läste träningsfysiologi, men jag minns tydligt att något som framhölls noga var träningens specificitet. Det vill säga den prestation man vill förbättra tränades bäst under förhållanden som var
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:01Jag tror du läst för många av mina inlägg *petar näsan*...
Edit: "Å kollar på kråkan?"
Jag tror du läst för många av mina inlägg *petar näsan*...
Edit: "Å kollar på kråkan?"
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:09F´låt!
Omsätt din styrketräning i WFH istället som jag förespråkar så går du från klarhet till klarhet! Basta!
Lyssna och lär och omvandla det eventuellt i löpartermer.
http://stuff.mit.edu/afs/sipb/user/yandros/doc/TWFH.html
F´låt!
Omsätt din styrketräning i WFH istället som jag förespråkar så går du från klarhet till klarhet! Basta!
Lyssna och lär och omvandla det eventuellt i löpartermer.
http://stuff.mit.edu/afs/sipb/user/yandros/doc/TWFH.html
Quote from Jonny Persson on 28 March 2010, 21:09Att springa i den specifika tävlingsfarten är bra för att bli bra på att springa i den specifika tävlingsfarten.
Att springa i den specifika tävlingsfarten är bra för att bli bra på att springa i den specifika tävlingsfarten.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:12Ligger en hel del i det Marcus men man måste dit med...
Ligger en hel del i det Marcus men man måste dit med...
Quote from Jonny Persson on 28 March 2010, 21:15Ett sätt att ta sig dit är att antingen göra det under delar av ett pass eller i form av intervaller. Vilket iofs också är delar av ett pass. Så minskar man gradvis vilan.
Ett sätt att ta sig dit är att antingen göra det under delar av ett pass eller i form av intervaller. Vilket iofs också är delar av ett pass. Så minskar man gradvis vilan.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:18Jag är inte säker på att jag fattar, men för mig känns det inte som en "workout from hell" att kuta typ 5-10 km i min tänkta tävlingsfart på halvmaran, vilket är det jag snackar om.
Jag är inte säker på att jag fattar, men för mig känns det inte som en "workout from hell" att kuta typ 5-10 km i min tänkta tävlingsfart på halvmaran, vilket är det jag snackar om.
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:27Två skilda träningar *skäms*...
WFH...uthållighet.
...eller långa intervaller ex norskköret på 4-3-4-3...osv, helst på löpband men gärna i realiteten. Kolla Tabata på cykeldelen.
Två skilda träningar *skäms*...
WFH...uthållighet.
...eller långa intervaller ex norskköret på 4-3-4-3...osv, helst på löpband men gärna i realiteten. Kolla Tabata på cykeldelen.
Quote from Jonny Persson on 28 March 2010, 21:32Är du dåligt uthållighetstränad för en lång distans är det busenkelt att köra i tänkt tävlingsfart. Vill du förbättra dig på en kortare distans så är ett pass i tänkt tävlingsfart ngt helt annat. Kan vara tufft även om man kör pass i tänkt tävlingsfart fö
Är du dåligt uthållighetstränad för en lång distans är det busenkelt att köra i tänkt tävlingsfart. Vill du förbättra dig på en kortare distans så är ett pass i tänkt tävlingsfart ngt helt annat. Kan vara tufft även om man kör pass i tänkt tävlingsfart fö
Quote from Funbeat user on 28 March 2010, 21:39Precis som Mackan skriver, ditt tävlingsfartpass är ett bra pass, vid rätt tillfälle. Däremot finns det fysiologiska faktorer som man utvecklar effektivare i andra tempon.
Idén är att utveckla saker som syreupptagningsförmåga, mjölksyratröskel och förmåg
Precis som Mackan skriver, ditt tävlingsfartpass är ett bra pass, vid rätt tillfälle. Däremot finns det fysiologiska faktorer som man utvecklar effektivare i andra tempon.
Idén är att utveckla saker som syreupptagningsförmåga, mjölksyratröskel och förmåg