Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräna i tävlingsfart?
You need to log in to create posts and topics.

Jag viker mig för Mackans modell *lyssnar till dom som vet*

Punkt.

Undrar om inte M...pippar A.Set snart eller ev nu?

3*5 km i tänkt tävlingsfart lät som ett bra pass. Säkert rejält tufft. Om jag skulle prova löpning i min halvmarafart i dagsläget skulle jag köra kortare sträcka, annars skulle jag nog bli helsänkt. Skulle älska att se en studie där man jämför två grupper

Brad Hudson är en av de coacher som rekommenderar träning i tävlingsfart, om än på slutet av programmen. Därinnan förordar han samma princip som Pontus talar om - snabbare och långsammare beroende på fysiologiskt mål.

Jag vill dessutom minnas att 3x5k i

Pontus, precis så. De flesta intervaller och annan kvalitetsträning ska ju utföras i fart högre än tävlingsfart och långa distanspass i lägre för att de passen ska få avsett effekt på bl.a. syreupptagning (kvaliteten) och uthålligheten (låndistansen). Men

Jag tror (som vanligt) att det är lite individuellt hur man svarar på löpekonomin genom att köra i tävlingsfart men vet att många svarar bra på det. Personligen svarar jag löjligt bra på det. Sen har jag en lite väl bra förmåga att tappa den snabbt om jag

Menas alltså att man utför träning i t-fart inför lopp, dvs som en del av en formtoppning? Jag tänker mig den istället som ett sätt att anpassa ffa kroppens neuromuskulära förmåga att prestera i en viss fart.

Jag ser en nytta i båda varianterna.

Enligt Ulf carlsson (förra friidrotts basen) så var effektivaste sättet att få upp tempot att köra 10 sek rush 30 sek vila. Öka efterhand och till slut köra 30 st såna med en lätt jogg på 2 km i mitten.

har läst någonstans att köra 6-8 km i tävlingsfart

När jag tittar i min träningsdagbok hur jag tränade veckorna inför senaste maran så är det i princip 100% tävlingsfart sista veckan, och omkring 50% tävlingsfart de två veckorna innan det. För mig funkar det kanonbra som toppning, men man kan ju köra en d

Min egen erfarenhet säger att träning i specifk tävlingsfart är ofantligt mycket viktigare för marathon än kortare distanser. I marathon utmattar man kroppen på ett helt annat sätt och därför är det extremt viktigt att få till löpekonomin och vänja kroppe