Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Undrar över träning med fokus på 1 mil lopp på asfalt. Har aldrig tränat löpning aktivt förut men åkt en del skidor på längden när jag var yngre. Ska nu springa Midnattsloppet i augusti och undrar lite över hur man bäst förbereder sig vad avser vilket und

omväxling förnöjer, variera underlag

Du kan nog springa merparten av passen i terrängen men du bör springa en del pass på asfalt annars är nog skaderisken stor när du tävlar på asfalt.

Tänker du använda samma skor på asfaltsloppen som du gör i terrängen? En del grovmönstrade terrängskor tycker jag känns klumpiga på slät asfalt. Och personligen gillar jag att träna på asfalt lite ibland för att få in asfaltskänslan, som skiljer sej väldi

I skofrågan är det nog tyvärr plånboken som bestämmer. Har nu ett par äldre modell, men funderar på att köpa Salomon XT wings som tydligen ska funka både i lättare terräng och på asfalt. Att ha både en asfaltsko och en terrängsko finns inte i budgeten jus

Reidar: Jag hade lite känningar i ett knä för några månader sen, inte direkt ont men en irriterande och obehaglig känsla när jag sprang. Har efter lite exprimenterande med löpsteg upptäckt att om jag sänker baken ett par cm så att knäna böjs lite mer så k

Jag springer till 99 % av mina distanspass på asfalt, och har aldrig haft några problem med knäna. Enligt senaste numret av RW så är löpning på hårt underlag oftast inte orsaken till problem med leder, utan snarare "fel träning", vad som nu åsyftas...
Löp

det va väl skönt att höra att de skriver vettiga saker i RW ibland också.

Lite OT, men det sägs att skälet till att så många av dagens sporthästar blir utslitna i leder beror på att de får arbeta i för löst/mjukt underlag. Jag tror det stämmer in bra på människor också.

ja det gör det