Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Okej, man är det inte också så att stötar som tas upp av brosk och annat blir mer påfrestande på asfalt? Sen är det väl en träningsfråga hur pass väl man behärskar ett underlag som inte är dött och hårt?

En sak till - det här med att förbättra teknik som en del säger - hur hittar man lite råd och tips i hur man ska tänka tekniskt? Jag har aldrig tränat löpning aktivt och fattar inte vad som är bra och dåligt. Jag bara kutar på.... borde man lära sig mer o

Du borde lära dig mer om teknik för att inte skada dig. 🙂 Angående teknik så finns det olika skolor. Här på funbeat verkar POSE vara förhärskande men jag själv tror mer på att springa avslappnat och minimera dunsande steg. Kolla t.ex. den här tråden: ht

Reidar: Du har inte kollat upp närmare vad för problem det är? S.k. löparknä är ju rätt vanligt.

Jonas, tack för tipsen om teknik. Finns verkligen hur mycket som helt att läsa om det här. Ska experimentera lite med isättning på framfoten och se vilken skillnad det kan göra.

Löparknä har jag nog inte lyckats skaffa mig på den korta tid jag tränat me

jag vet inte hur jag ska förklara det bättre.
du får liksom inget mottryck

Jag fattar precis vad Jessica menar, trots att jag heller inte är utbildad. Det här med att ledbanden tänjs ut vid mjukare underlag liknar jag lite vid att att hoppa, gå och studsa på en tjockmatta i gympasalen. Fotisättningen känns inte stabil alls, utan

Jag tror att såväl hästar som människor blir starkare av att springa i skogen. Min pappa håller på med trav och när jag bodde hemma ville han gärna att jag skulle rida travhästarna i skogen ibland för att de skulle få lite extra styrketräning.

Sen om de

Jovisst är det riktigt bra styrketräning att springa i skogen, då stigarna ofta är väldigt kuperade. No doubt about that! Jag sprang 2 mil i skogen i går, på en rejält kuperad slinga á 2,6 km/runda (7 varv blev det, plus dit och hem) och jag var så trött

Jag tror ju då inte att det är asfalten som är skadlig, utan "felaktig" träning oavsett underlag - för mycket för snabbt, felbelastning, bristande teknik etc