Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräna pannben
You need to log in to create posts and topics.

Det slog mig när jag analyserade min insats i stockholm marathon att det kan vara så att jag vek ner mig mentalt. Hur jag än försökte kunde jag inte hålla tempot hela vägen in i kaklet. Klart jag var trött och större delen av kroppen gjorde galet ont men

Är faktiskt väldigt intresserad av detta själv då jag har haft mentala problem på slutet av mina halvmaror och inte kunnat hålla ihop mental hela vägen.

Tips på läsning etc. mottages gärna.

Tja, det kanske faktiskt skulle vara enklare att träna upp den fysiska kapaciteten med 5min, jämfört med att träna sig på att ge 100% och inte 95%. Isåfall kan man ju strunta i att man har svårt mentalt att ge max, man tränar helt enkelt upp den fysiska k

Markus, men då är man ju tillbaka på ruta 1: Tänk om jag kunnat ge 100% - eller är det lättare att träna sig 5min snabbare? osv osv

Håller inte alls med. Vad är det för fel på att fokusera på den typ av träning som lättast ger störst förbättringar? Någon upprepning i det oändliga blir det såklart inte, ju bättre man blir desto svårare blir det att förbättra sig ytterligare fysiskt och

Oavsett upplägg kvarstår den intressanta frågeställningen om hur man får ut max och hur man eventuellt kan träna sig till den förmågan.

Skall man acceptera att man "är en sån" som inte får ut max och se till att ha marginal? Tråkigt!

Min spontana reflek

Spännande diskussion och mycket åsikter, men det måste ju finnas hemsidor, böcker etc. som FB-community:t kan rekomendera om mental träning etc.?

Tävla mer, så man är oftare är i tävlingssituationer och känner hur det känns. Man brukar ju säga att det gör ont att ta ut sig, men jag tycker det är missvissande för långdistanslöpning. Gör det ont så pass att man börjar halta etc är det dags att bryta.

Anders: Du säger att det inte gör ont med långdistanslöpning. Har du testat att maxa en mara? Inte 95% utan all-in.

Markus: Om man alltid springer på typ 95% av sin kapacitet så förstår jag i ärlighetens namn inte meningen med att TÄVLA öht. Men om jag l

Nja, jag menar faktiskt i stora drag det jag skrivit, men kan säkert vara tydligare och precisera mig lite mer.

Jag tror det är ganska vanligt att löpare ger 95-98% i långdistanslopp och andelen som verkligen ger 100% i varje tävling är ganska liten.

F