Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 11:29Marcus: nä faktiskt inte. Jag har lite halvdålig koll på känslorna i kroppen sista milen där alltså, kan tänka mig att det gör ont i höftleder och knän. Jag gillar mer 3000 - 10000 meter, och då är det att ligga en bra bit över mjölksyratröskeln hela väge
Marcus: nä faktiskt inte. Jag har lite halvdålig koll på känslorna i kroppen sista milen där alltså, kan tänka mig att det gör ont i höftleder och knän. Jag gillar mer 3000 - 10000 meter, och då är det att ligga en bra bit över mjölksyratröskeln hela väge
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 12:10Flera ovan pratar om att "må illa" ovan, vilket dock inte funkar som beskrivning på ansträngning för mig och många andra. Bara för att tröttheten & ansträngningen kan vara outhärdligt jobbig behöver man inte ha problem med magen och vara "illamående" = ri
Flera ovan pratar om att "må illa" ovan, vilket dock inte funkar som beskrivning på ansträngning för mig och många andra. Bara för att tröttheten & ansträngningen kan vara outhärdligt jobbig behöver man inte ha problem med magen och vara "illamående" = ri
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 12:12Intressant... känns som jag definitivt har mer att lära på det här området. Undrar om man forskat nåt på det? Typ hur folk mår när de ligger och pressar för maxprestation på en tävling över en viss distans?
Intressant... känns som jag definitivt har mer att lära på det här området. Undrar om man forskat nåt på det? Typ hur folk mår när de ligger och pressar för maxprestation på en tävling över en viss distans?
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 12:17Det är som sagt olika. Vissa lägger sig ner och spyr medan andra glatt springer ärevarv, tänk på Haile eller nåt. Det är knappast ansträngningsgraden som skiljer löparna åt i dessa fall, utan att vissa har känsligare magar.
Det är som sagt olika. Vissa lägger sig ner och spyr medan andra glatt springer ärevarv, tänk på Haile eller nåt. Det är knappast ansträngningsgraden som skiljer löparna åt i dessa fall, utan att vissa har känsligare magar.
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 12:29Intressanta svar... Det här med att försöka kvantifiera sin prestation i % känns inte så relevant kanske eftersom 100% borde ovillkorligen leda till döden 😉
Vad jag menar med "tävla mycket på marathon" är 2-4 maror/år inte en vartannat år som det blivit
Intressanta svar... Det här med att försöka kvantifiera sin prestation i % känns inte så relevant kanske eftersom 100% borde ovillkorligen leda till döden 😉
Vad jag menar med "tävla mycket på marathon" är 2-4 maror/år inte en vartannat år som det blivit
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 12:32För egen del måste jag trots att jag inte sprungit tävling på flera år och aldrig marathon, Lidingöloppet är mitt längsta hittills, att löpning är det mest meditativa som händer i mitt liv. Jag tränar nästan alltid ensam och aldrig med musik i öronen. Fok
För egen del måste jag trots att jag inte sprungit tävling på flera år och aldrig marathon, Lidingöloppet är mitt längsta hittills, att löpning är det mest meditativa som händer i mitt liv. Jag tränar nästan alltid ensam och aldrig med musik i öronen. Fok
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 12:53Tror detta med att eliten kör ärevarv till synes oberörda beror mer på att de har fantastiskt bra återhämtningsförmåga än att de inte mår risigt när de tävlar. Jag tror det var på OS-maran 2008 som killen som vann sågs spy mitt i steget inte långt från må
Tror detta med att eliten kör ärevarv till synes oberörda beror mer på att de har fantastiskt bra återhämtningsförmåga än att de inte mår risigt när de tävlar. Jag tror det var på OS-maran 2008 som killen som vann sågs spy mitt i steget inte långt från må
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 12:59Din utgångspunkt är alltså att kroppen mår dåligt av hög ansträngning. Varför?
Din utgångspunkt är alltså att kroppen mår dåligt av hög ansträngning. Varför?
Quote from Jonny Persson on 20 June 2010, 14:24T-N: Om du klassar 40 minuter/10 km som 0% ansträngning så pratar vi helt olika saker.
Personligen är jag alltid mest nöjd med ett lopp där jag får ut 100% av vad jag har i kroppen för dagen. Det är därför jag kan vara missnöjd med bra tider och nöjd med
T-N: Om du klassar 40 minuter/10 km som 0% ansträngning så pratar vi helt olika saker.
Personligen är jag alltid mest nöjd med ett lopp där jag får ut 100% av vad jag har i kroppen för dagen. Det är därför jag kan vara missnöjd med bra tider och nöjd med
Quote from Funbeat user on 20 June 2010, 14:43Kanske är min ansträngningsskala lite konstig, men å andra sidan tycker jag inte det blir mindre konstigt om man säger att ett lugnt distanspass var t.ex. 30% ansträngande. Vadå 30% "ansträngande", ett lugnt distanspass är väl inte "ansträngande" överhuvu
Kanske är min ansträngningsskala lite konstig, men å andra sidan tycker jag inte det blir mindre konstigt om man säger att ett lugnt distanspass var t.ex. 30% ansträngande. Vadå 30% "ansträngande", ett lugnt distanspass är väl inte "ansträngande" överhuvu