Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning för allroundlöpare
You need to log in to create posts and topics.

Har nu börjat lessna rejält på min sport orientering och har tankar på att bara vara löpare eller träna löpning.
Har tänkt ha ett schema med 4 fasta träningar sedan dom andra träningarna blir helt enkelt vad jag känner för att träna. Dom 4 fasta träningar

Hm. Min spontana reaktion (ta det för vad det är...) är att jag snarare skulle pulsera mellan olika veckor, eftersom det brukar heta att man får bättre resultat om man fokuserar på en viss aspekt i taget. Till exempel:

Fartvecka:
Måndag: Intervaller
Onsd

Hej,
inte bara för jag är dua/triatlet vill jag starkt rekommendera att bygga in annan träning än enbart löpning. Det är en myt att man skulle blir sämre på löpning om man skulle cykla, rodd, styrketräna eller rentav gå en aerobic pass. Du kommer ha mycke

Jag reagerar på att du (och Fredrika) lägger hårda löppass (intervaller eller backe) dagen efter långpasset. Det skulle min kropp inte klara, då långpasset sliter mycket på mig (beror iofs på att jag är dålig på att springa långpass). Jag skulle lägga sty

Bra poäng! Samtidigt ska man inte känna sig sliten efter långpass - då har man kört för fort enligt vad jag har lärt mig. Långpass ska man nästan kunna köra som återhämntning. Ändå är det nog bra med en vilodag emellan innan man kör ett hårdare pass.

Anledningen till att intervallerna och långpassen ligger på dom dagar de gör är p.g.a. klubben har såna träningar då och jag tycker det är lättare och roligare att gå på dom passen än om man ska ut och springa själv. Tror dock jag kan klara mig rätt bra m

Kört för fort? Nja, det tycker jag inte riktigt. Jag är med på att långpassen gärna får gå lungt tempo, och det gör mina pass. Ändå blir jag trött och sliten av dem, pga att min kropp är ovan/otränad för att springa långt. Men är man en löpare som vill bl

Det är intressanta synpunkter Markus men därom tvista de lärde (sorry Mikael om vi kapar tråden lite här...) Om vi struntar i oprecisa begrepp som jogging kontra löpning och tittar på vad det är för "fysiologisk ansträngningsnivå" som ger resultat har jag

Hmm... mmm... vad är det lite mer exakt vi tvistar om egentligen? Om mina långpass går för fort eller inte? Om jogging har någon träningseffekt eller om man lika gärna kunnat ligga i soffan? 🙂

När det gäller tempot på mina långpass går de i 1-1,5min pe

Jag menade att tvistandet gällde ifall riktigt lugna pass ger träningseffekt eller inte. Och det kan absolut vara så att vi är helt överens 🙂 Jag jämför inte heller med soffan.

Blir ändå nyfiken varför du har så "dålig" uthållighet när du tränar så my