Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning för allroundlöpare
You need to log in to create posts and topics.

Nja, fast det är väl just det jag inte gör! 😉 Tränar de där långpassen jag pratar om alltså. Eller mer specificerat så gör jag det för sällan - och har alltid gjort. Ett långpass i månaden är mitt genomsnitt sen jag började springa på riktigt 2004.

När

Dum fråga kanske Markus, men satsar du på maran på under 3 timmar?

Sneglade på Szalkais schema, och i hans tappning är ditt långpasstempo anpassat för maran under 3 timmar. Stämmer det på dig så är det som du själv misstönker helt enkelt för få långpass.

långpassen jag kör brukar ligga mellan 12-18km och drygt 5min/km på vintern men då jag springer brukar jag ligga på ganska hög puls för ett långpass. kan det vara en idé att sänka farten(=sänka pulsen) för att få bättre uthållighetsträning?

Ja det tror jag absolut kan vara en idé för att träna kroppen att arbeta i flera timmar i sträck, inte med hög puls då utan bara länge länge.

Lydiard förespråkar att börja med att räkna tid i stället för kilometer, så att man springer ett pass om dan på

Och när vi pratar "långsammare" tempo så bör väl det tempot vara anpassat efter sin egna förmåga el??(undrar) Alla löper vi ju annorlunda samt inte alls ligger på samma "nivå",om ni hänger med..
Så för mig är "långsamt" säkeligen rena gången för vissa:D

Just nu struntar jag fullständigt i maran och satsar snarare på sprint & medeldistans (100m - 1500m) 😉 men annars stämmer väl 3h ganska bra. Eller egentligen 2:50 om man utgår ifrån vad jag borde klara om jag vore marathontränad. Så Szalkai och jag är no

Hanna, visst är det så. Långsamt för mig är runt 8:00 min/km och det är krypfart för en så snabb löpare som Markus t ex som tycker 5:00 min/km är långsamt. Så visst är det efter ens egna förutsättningar man måste utgå.

Lady: Jag menar det 😉
Blir nästan rädd när jag ser hans tempon..(no affense Markus)
Min moped jag hade förr gick inte ens i dem hastigheterna..Hahaha..
För mig är långsamt mellan 7:00-6:00 min/km så det är himla indviduellt det där..
(t+)

så ungefär vilken puls ska man ligga på om man ska vara på ett 2h< pass?
Såsom jag springer nu så brukar jag aldrig ligga under 85% då jag springer långpassen med klubben(=terränglöpning med stigar och annat). Osäkrare dock då jag springer på väg/gator me

Det beror på vart din tröskel är, du ska iaf inte ligga över den. Lorenzo Nesi skriver att "Långpasset ska inte heller vara så hårt att du behöver flera dagars återhämtning" och det är väl en bra tumregel tycker jag.