Quote from Guest on 30 December 2010, 00:39Är det någon som har någon info om ungefär vad för intervall som gäller för olika typer av träning om man kollar på %VO2Max?
Gärna länkar 🙂
Är det någon som har någon info om ungefär vad för intervall som gäller för olika typer av träning om man kollar på %VO2Max?
Gärna länkar 🙂
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 00:49Det är en fin tanke men de individuella skillnaderna (Charlotte Kalla vs din mamma, otränad vs vältränad, uthållighetstränad vs laktattoleranstränad, kraftidrottare vs konditionsidrottare, osv osv) är så stora att det inte finns något svar.
Siffror: http
Det är en fin tanke men de individuella skillnaderna (Charlotte Kalla vs din mamma, otränad vs vältränad, uthållighetstränad vs laktattoleranstränad, kraftidrottare vs konditionsidrottare, osv osv) är så stora att det inte finns något svar.
Siffror: http
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 02:33@Frida
Tacj så mycket för svaret. Har aldrig själv sökt i pubmed, men får nog göra ett försök. Mina egna testvärden från ett VO2Max under hösten ligger på:
MaxHR: 179
Max syreupptag: 6,01 L/min
Testvärde: 68,3 ml/kg/min (ja, jag behöver tappa vikt!)Ef
@Frida
Tacj så mycket för svaret. Har aldrig själv sökt i pubmed, men får nog göra ett försök. Mina egna testvärden från ett VO2Max under hösten ligger på:
Testvärde: 68,3 ml/kg/min (ja, jag behöver tappa vikt!)
Ef
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 05:59Det gäller att kunna tyda laktatkurvan.
Det gäller att kunna tyda laktatkurvan.
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 06:05Ja, skulle det inte vara bra om klockjäveln även kunde mäta laktatet? 😉
Ja, skulle det inte vara bra om klockjäveln även kunde mäta laktatet? 😉
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 10:33Först får vi tänka och titta på den här:
BILD:http://www.multisportcupen.se/files/images/articles/msdiagram_large.jpgOm vi ta exemplet uthållighet. Var ska man träna på % av VO2max för att bli uthållig. Jag fortsätter att klistra text jag inte skrivit
Först får vi tänka och titta på den här:
BILD:http://www.multisportcupen.se/files/images/articles/msdiagram_large.jpg
Om vi ta exemplet uthållighet. Var ska man träna på % av VO2max för att bli uthållig. Jag fortsätter att klistra text jag inte skrivit
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 10:48Visst måste man kunna göra s.k. FTP-test (functional threshold power) i löpning för att approximera sin mjölksyratröskel och utifrån denna skapa en tämligen god uppftattning om sina träningszoner? Detta förutsatt att man inte har en väldigt god uppfattnin
Visst måste man kunna göra s.k. FTP-test (functional threshold power) i löpning för att approximera sin mjölksyratröskel och utifrån denna skapa en tämligen god uppftattning om sina träningszoner? Detta förutsatt att man inte har en väldigt god uppfattnin
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 10:49Okej nu tar vi det individuella:
Max syreupptag: 6,01 L/min"De approximerar** VO2 (och mycket annat) under passet, och tänkte att det kanske kunde vara en bättre indikator på hur passet blev genomfört istället för att kolla på pulsen, som i
Okej nu tar vi det individuella:
"De approximerar** VO2 (och mycket annat) under passet, och tänkte att det kanske kunde vara en bättre indikator på hur passet blev genomfört istället för att kolla på pulsen, som i
Quote from Jonny Persson on 30 December 2010, 10:50"Det är fett kul att analysera träning och fysiologiska funktioner, för egen del och generellt, men rent träningsmässigt är det erfarenhet (av träning, inte inläsning och analysernade) som nog leder dig mest rätt i träningspass-/genomförande-/uppläggsdjun
"Det är fett kul att analysera träning och fysiologiska funktioner, för egen del och generellt, men rent träningsmässigt är det erfarenhet (av träning, inte inläsning och analysernade) som nog leder dig mest rätt i träningspass-/genomförande-/uppläggsdjun
Quote from Funbeat user on 30 December 2010, 10:52Inte för att jag har koll på VO2 och sånt, men det verkar inte finnas någon vidare korrelation i den där grafen. (Men det kanske inte var det viktiga?)
Inte för att jag har koll på VO2 och sånt, men det verkar inte finnas någon vidare korrelation i den där grafen. (Men det kanske inte var det viktiga?)