Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Johan Asperyd: *** ta dig 😉 varför ställer du frågor som jag inte kan plocka ett svar på! Svaret är väl "Ja" _men_ jag har samtidigt upplevt hur stor-Stockholms tre största testnördar diskuterar:
"har du kört ett riktigt FTP på löpare nån gång?"
"eh nää

Johan J: Det var ju det som var poängen med grafen!

Eh, det där förstod jag inte mycket av, så jag ska nog inte ge mig in i diskussionen, men: "det kanske finns korrelation, men man orkar oftast inte köra testen som kan ge svar på det", typ?

Hm, jaha. All is well. Får försöka läsa och förstå "senare".

Frida - jag inser problematiken! 🙂

Det jag tänkte på är ändå att det kan hjälpa en att få en ganska bra fingervisning om var man har sin laktattröskel och sina zoner, jämfört med att inte göra något test alls? Jag brukar (på cykel) köra 30 min så hårt

Kom på att jag måste tillföra en sak: allt är inte sant bara för att det står i "vetenskapligt framställda och beräknande tabeller".

På Åstrandlab har vi en fantastik antik gammal sanningssägare som berättar vilken löphastighet som motsvarar ett specifi

Johan A: Brukar din FTP-watt hamna nära det du har på 4 mmol, eller har du nån uppfattning om storleken på en eventuell avvikelse?
Förresten, 30min låter långt, jag har hört cyklister som nöjer sig med att kötta 20min och räknar på det. Jag är väldigt ob

Här är lite info om %Vo2max vs tempo:

http://www.coacheseducation.com/endur/jack-daniels-aug-00.htm

Frida,
Varför testet är just 30 minuter vet jag inte helt säkert, men jag vet att t.ex. Joe Friel som skrivit de s.k. ”träningsbiblarna” för cyklister och triathleter hävdar att den intensitet man klarar av att hålla under 30 minuter själv ligger nära de

Jag är bokstavsmänniska med dyslexi.