Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTräning/Tävlingsmil
You need to log in to create posts and topics.

Att uppskatta motsvarande mil på en spinningcykel är inte direkt lätt... Men jag vet att om jag kör ensam på nårlunda hög intensitet i varierande terräng så snittar jag över 30 km/h, så då tänker jag mig att man kan göra ett enkelt överslag och hävda att

Ang mil kontra timmar rekommenderar Joel Friel i sin träningsbibel för cyklister att man räknar timmar. Fokuserar man på mil blir t ex intervaller nästan värdelösa eftersom de inte bygger så mycket mot milmålet.

I den mån man bara loggat mil hittills tyc

NU är det Vueltan på Eurosport och de cyklar många mil-timmar.

hellre långt än snabbt 🙂
fast det är klart helst långt och snabbt 😉
Har väl passerat 1000mil iår iallafall

Fast även timmar är ju egentligen ett rätt värdelöst sätt att mäta hur mycket man tränat, eftersom man då skulle tjäna på att cykla så långsamt som möjligt, om man nu bestämt rundan på förhand. Och det ger ju ingen vidare träning.

njae... LSD som träningsmetod är ett relativt känt begrepp

Jo, fast om vi utgår från att vi maskar för att det ska se bra ut på pappret så blir det mesta rätt värdelöst som inte innehåller antingen en pulsmätare eller en wattmätare skulle jag säga.

Så om vi istället utgår från att vi faktiskt anstränger oss i sy

Jag säger inte att folk generellt sett maskar för att det ska se bra ut på pappret. Min poäng var bara att den ihopsummerade träningstiden inte säger nåt om hur effektiv träningen varit. Så om man väljer mil eller tid som måttstock är ju mer en smaksak.

Jack Daniels har ett system med träningspoäng som används för att summera träning på olika intensitetsnivåer. Jag använder det inte själv och kan inte säga om det är välkonstruerat, men det är åtminstone ett försök att summera olika sorters träning med et

"Visst skulle man kunna söndagscykla för att dra ut på tiden men så jäkla roligt är det inte"
Förstår inte denna mening. Vad är det som inte är roligt, att cykla långsamt eller att cykla överhuvudtaget? Båda är skitroligt.