Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Pasi, det där med ful simning o dålig teknik efter första 50 - 100 m, det stämmer väldigt bra på mig 🙂

Nu blir jag lite förvirrad 🙂 Pasi, du beskrev min träning in i minsta detalj (Bortsett från att min simteknik suger oavsett hur kort jag simmar) men ändå går det inte särskilt bra. Olympisk distans i stockholm i somras tex lyckades jag aldrig springa or

Pasi, har då något exempel på ett kort och hårt simpass?
Handlar det om 1000m eller 3000?

Precis som Christer hade jag problem med löpningen på Stockholm Triathlon.
Kramp i båda låren hela vägen. Försökte stretcha framsidan men då krampade baksidan i stä

Lätt för Pasi att säga som har tävlingscyklat innan.
Att ha dålig trampteknik är jobbigt, och det tränar man inte i skidspåret.
eller det är kanske just det man gör?

Jag håller med Pasi det skall vara roligt att träna. Cyklar gör jag i solsken och medvind.

Roligt med sånt intresse 🙂
När det gäller simning kan "kort" simning var 12 m och sedan bröstsimma till andra sidan. Vila tills man är fräsch och sedan simma nya 12 m . Snart kommer man att klara 18 och sedan 25. I början behöver man inte tänka så mycke

När gäller cykel/löpnings problematiken så är en bekväm sittställning det viktigaste. Pratar man tempoåkning och sittställning med cyklister tenderar man att hamna i en alltför aerodynamisk position, vilket inte gynnar löpning efter cykel.
Sen är det skil

Det där sista var intressant, det enda jag tyckte att jag gjorde bra sist var cyklingen och fick beröm av två oberoende cyklister att jag hade en bra aerodynamisk sittställning. Det var alltså dåligt?

Hej Christer!
Nej det menar jag inte, eller så gör jag det 😉
Eftersom du tävlar i triathlon så är det viktigt att ibland träna i samma fart som man tävlar - fast kortare. Du kommer då att märka att, om ALDRIG löpning funkar efter cykel, då kanske man sk

OK; vet inte om jag blev så mycket klokare... Det har gått bättre i andra tävlingar - det jag trodde var ju att jag, som du skrev, körde lite för fort (jämfört med hur mycket jag tränat cykel) och sen var benen slut.

Men jag fick uppfattningen av vad du