Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Som ett sätt att börja träna regelbundet anmälde jag mig sent i höstas till Broloppet 12:e juni. Lite galet kanske då jag bara har sprungit regelbundet under fåtalet perioder under mitt 27-åriga liv. Mitt mål är att klara mig igenom loppet, men är anmäld

Kör på med långsam upptrappning på löpning/promenad - så småningom över till jogging/löpning fortfarande med långsam upptrappning. Prioritera detta och skippa resten, men kör löparstyrketräning som komplement till löpningen för att hålla ihop bra på långp

Tack för träningsråden! Vilka muskler/övningar är viktiga att träna upp genom löparstyrketräning för att undvika skador?

"Halvmarathon och d:o ligger way långt fram i tiden..." Som i att Broloppet i juni är kört? =( Även om jag planerar att löpa/promener

Alla underbenens muskler inkl fötterna, baksida lår, hållstyrka i bålen (erector spinae, trapezius, sneda bukmusklerna, raka magmusklerna, och den där djupa magmuskeln som jag glömt lat. namnet på). Nej, ett halvmarathon i juni GÅR nog, men det är dumt. E

Alright, får börja gå till gymmet helt enkelt, har inte varit överförtjust i det tidigare... Tranversus abdominis är det namnet du letar efter vill jag minnas mig sen tidigare anatomiföreläsningar =)

Jo, jag vill kunna springa regelbundet och även efter

Anders: jag är rätt dålig på det där med styrketräning och vilka övningar som ger vilken effekt... skulle du kunna tipsa om ett set övningar (hemma, utan redskap som inte är stol, borde eller sängkant) som tränar alla muskelgrupper du nämnde?

Jag vet att

Håller med Anders. Långsam upptrappning av fart och även distans.
Ge inte upp hoppet om Broloppet än, det är ju 3 månader kvar. Behåll det målet, inte minst som motivation.

Anna:
Ett sätt är att kolla lite på youtube.
En del löpstyrkeövningar här är rätt bra
http://www.youtube.com/user/lifeportalen#g/a

Hilda: Med din inställning "löpa/promenera" dig genom loppet så kommer det säkert gå jättebra! Hur lång tid det än tar (om det blir mycket promenad) så får du en referens att jämföra mot nästa år, och nästa, och nästa. För med den ödmjuka inställningen så

Janne: jag har kollat, bade youtube och funbeat. problemet jag har ar att jag nu har en lang lista pa (minst) 25 ovningar som ar bra... vad jag skulle behova ar att nagon med erfarenhet/kunskap skriver upp 5-6 (eller hur manga man nu behover) stycken som