Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningstempo på milen?
You need to log in to create posts and topics.

Ja jag kör ju ibland helt utan tidtagning å då blir det långsamt. Sätter jag på klockan så blir det nog som minst under 60 min. Å sen kan jag få sådana här tokryck å då blir det fortare....typ 47 min. Men då djävlar är jag trött..hehe.

Jag har lite svårt förstå det här ibland. Man hör ju "folk" säga att de klarar milen på 50-55 min om man bara kämpar lite. Men borde inte 45 vara rätt enkelt att pressa ner sig till då. speceillt om man tränar kondition ofta.

Jo.
Det tycker iaf jag om jag utgår från mina egna förutsättningar. Fast vi har ju alla olika förutsättningar, så jämförelsen är ganska orelevant.

Ha ha, du förutsätter, som såååå många gjort före dig, att alla som tränar är män i ålder 20-40år. Men är man 50+ är det inte lika enkelt och är man 50+ och tjej så är det inte så många som gör sub 45.

Haha vet att alla inte har kapacitiet för det, speciellt som äldre idrottare. men om vi tar oss skrytsamma 20-30 åringar 😀

Allt beror på vilka man jämför sig med. Om man tränar bland folk som gör sub40 så anpassar man sig ganska snabbt till att göra sub45 - och inte tycka att det är något speciellt. Om de bästa man tränar med gör 45 är man kanske nöjd med 50 min. Jag är iaf 4

Jo, jag är 55+ och gör milen på sub 43. Men helt enkelt är det inte 🙂

Jag är 62 och tror jag skulle göra milen på c:a 47 just nu men det kräver mycket träning och en hel del plåga!

Säger som Leffe, 10km är för långt för snabbdistans så de gånger jag kommer upp i 10km kontinuerlig löpning är på de lugna distanspassen som brukar gå i 4:40/km +/- 20s/km beroende på dagsform.

Frekvensen på distanspassen blir såhär års 1-2ggr/vecka, fas

Jag säger som Leif, att de gånger jag springer en mil i jämnt tempo på träning så är det oftast fråga om ett lugnt utfyllnadspass. Då håller jag ungefär 5-minuterstempo, och som referens är mitt tävlingstempo på en flack mil kanske 3:50-3:55.

Att springa