Quote from Funbeat user on 20 April 2010, 22:31Inte? Jag tyckte den typen av träning var ganska effektiv. Och rolig!! 🙂 Förbättrade mig från nybörjare/48min till 38:54 på 1,5års regelbunden löpträning med nästan enbart snabbdistanser i maxfart på flera olika sträckor där jag jagade nya pers varje gå
Inte? Jag tyckte den typen av träning var ganska effektiv. Och rolig!! 🙂 Förbättrade mig från nybörjare/48min till 38:54 på 1,5års regelbunden löpträning med nästan enbart snabbdistanser i maxfart på flera olika sträckor där jag jagade nya pers varje gå
Quote from Funbeat user on 20 April 2010, 22:46Om man varierar mellan att maxa på olika distanser får man i alla fall lite mer variation i träningen än om man bara springer milen.
Och det måste ju finnas någon anledning till att du inte tränar så numera. Visst kan man förbättra sig mycket om man trän
Om man varierar mellan att maxa på olika distanser får man i alla fall lite mer variation i träningen än om man bara springer milen.
Och det måste ju finnas någon anledning till att du inte tränar så numera. Visst kan man förbättra sig mycket om man trän
Quote from Funbeat user on 20 April 2010, 22:51Visst Pontus. Det är rätt det du säger men jag tycker det känns bra att då och då köra en "träningstävling" på milen. Speciellt om man inte tävlar så ofta.
Visst Pontus. Det är rätt det du säger men jag tycker det känns bra att då och då köra en "träningstävling" på milen. Speciellt om man inte tävlar så ofta.
Quote from Funbeat user on 20 April 2010, 23:02Ju mer man tränar destå större variation behövs, när jag bara sprang snabbdistanser handlade det om 1-3ggr/vecka, nu springer jag i princip varje dag. För många nybörjare/motionärer som tränar just 1-3ggr/vecka tror jag frekventa maxpass där man jagar per
Ju mer man tränar destå större variation behövs, när jag bara sprang snabbdistanser handlade det om 1-3ggr/vecka, nu springer jag i princip varje dag. För många nybörjare/motionärer som tränar just 1-3ggr/vecka tror jag frekventa maxpass där man jagar per
Quote from Funbeat user on 20 April 2010, 23:03Tycker 6-8 km är bra som tävlingstempo/snabb distans. För mig är 10 k lite av en återhämtningsdistans. Lite för lång för tempo och för kort för distanspass. Funkar bra efter ett långpass bara för att komma ut och röra på benen lite...
Tycker 6-8 km är bra som tävlingstempo/snabb distans. För mig är 10 k lite av en återhämtningsdistans. Lite för lång för tempo och för kort för distanspass. Funkar bra efter ett långpass bara för att komma ut och röra på benen lite...
Quote from Funbeat user on 20 April 2010, 23:57Tycker alla stirrar sig för blinda på tider. Jag tycker det viktiga är att veta vad man har för syfte med ett pass när man ger sig ut. Det är allt för lätt att fastna i "jag kör den vanliga rundan i vanligt tempo". Skaffa löpkompisar som är både snabbare
Tycker alla stirrar sig för blinda på tider. Jag tycker det viktiga är att veta vad man har för syfte med ett pass när man ger sig ut. Det är allt för lätt att fastna i "jag kör den vanliga rundan i vanligt tempo". Skaffa löpkompisar som är både snabbare
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 00:11@Markus
Självklart ger den typen av träningen mest i början (att jaga rekord osv), dock är det också det värsta du kan göra ur skadesynpunkt 🙂 Läste en studie där de hade jämfört 2 tränares adepter ur skadesynpunkt (från åldrarna 12-18 år).
Tränare1 k
@Markus
Självklart ger den typen av träningen mest i början (att jaga rekord osv), dock är det också det värsta du kan göra ur skadesynpunkt 🙂 Läste en studie där de hade jämfört 2 tränares adepter ur skadesynpunkt (från åldrarna 12-18 år).
Tränare1 k
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 07:17Nja, inte nödvändigtvis. När min löpning bestod av rekordjakter 2002 & 2003 satsade jag inte på löpningen. Hade inget långsiktigt mål att bli bättre. Jag sprang mest för att det var kul att föra statistik över personbästan. Detta innebar att jag i regel v
Nja, inte nödvändigtvis. När min löpning bestod av rekordjakter 2002 & 2003 satsade jag inte på löpningen. Hade inget långsiktigt mål att bli bättre. Jag sprang mest för att det var kul att föra statistik över personbästan. Detta innebar att jag i regel v
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 07:37Så även om man springer ex snabbdistanser på 5-7 km istället för milen varje gång. Måste man inte ligga på en högre hastighet för att konditionen ska öka så att man klarar distansen på 10 km senare. Då man kanske inte orkar den sista biten. faller ihop oc
Så även om man springer ex snabbdistanser på 5-7 km istället för milen varje gång. Måste man inte ligga på en högre hastighet för att konditionen ska öka så att man klarar distansen på 10 km senare. Då man kanske inte orkar den sista biten. faller ihop oc
Quote from Funbeat user on 21 April 2010, 08:13Zeb,
Man kan springa 5 km först i lugnare tempo sedan snabbdistans 5-7 km.
Zeb,
Man kan springa 5 km först i lugnare tempo sedan snabbdistans 5-7 km.