Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningstips?
You need to log in to create posts and topics.

12

så här ser läget ut:
jag och en kompis har bestämt att vi ska springa ett lopp på 5 km nästa sommar (ej bestämt vilket än)

så nu undrar jag om det finns någon som har lite bra tips på hur man kan lägga upp en bra träning för att klara detta?

jag kan ju

Något som fungerade mycket bra för mig en gång i tiden när jag var på liknande nivå är att springa intervaller med lika lång promenad i mellan. Alltså springa 500 meter, gå 500 meter, springa 500 meter, gå 500 meter etc.

Börja med en totalsträcka på 2000

Skaffa kontinuitet och träna inte för mycket nu i början då det är lätt hänt att motivationen försvinner efter en månad.. och framför allt, bestäm redan nu ett lopp och anmäl er. Helsingborg Springtime har en 5 och en 10K tävling i maj.

Jag började jogga/springa i juni med hjälp av ett program som finns här. Finns även om app om man vill ha det. C25K heter det.
Det är uppbyggt av intervaller mesta av tiden för att till slut blir bara löpning.
Jag tyckte det funkade fint.

Kul att ni ska träna tillsammans, det betyder mycket att ha någon som vill "tjata" på en när träningen tar emot. Håller med Mikael om att ni ska bestämma när ni vill springa loppet, jag vill i alla fall ha en lång sommar nästa år. Kolla också programmet s

tack för svaren,
jag ska verkligen ta till mig alla tips, jag inser ju nu att jag också måste lära mig att verkligen få rutin på min träning, som har gått så där bra för mig, antagligen på grund av brist på självdiciplin, men ni har helt rätt, så mycket

Det är aldrig för tidigt att börja träna inför ett lopp. Ägna de kommande månaderna åt att skaffa en kontinuitet i träningen, så att du börjar samla kilometrar. I det här läget kommer all löpträning vara bra träning, oavsett hur långt eller snabbt du spri

Jag vet inte om det är mycket till hjälp och det beror väl på vad ni har för målsättning med loppet.
Men jag sprang mitt första lopp på 4,8 km en vecka efter att jag avslutat C25K-programmet på 9 veckor. Började på noll innan programmet när det gäller jog

Vårat mål med loppet är att faktiskt kunna jogga 5 km i ett svep, så vi ska köra på med den C25K programmet tillsammans så vi kan hjälpa varandra att klara hela vägen. Ville. Är tur för min del för jag har ganska dålig självdisciplin när det kommer till a

Jag önskar dig lycka till och hoppas att programmet funkar lika bra för er som det gjorde för mig. 🙂

12