Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Om vi skulle titta på alla världens löpare så se några ut som på bilderna, de flesta ser väl ut som folk gör mest = olika (t+)

Jag tror att de på bilderna tränar annat än "bara" löpning och att de kan ägna större delen av dygnet åt träning. Till skillnad

Ehm... jag får träningsvärk nästan enbart i rumpan när jag springer.
Vill nog INTE veta vad det säger om min löpstil? (#)

Det är bra Jessie, min naprapat säger att jag borde "driva mer med rumpan" - förstått att inte alla lyckas aktivera gluteus maximus (hur man nu kan undvika det). Heja träningsvärk!

Jessie: Att du inte har en svag och inaktiv rumpa, vilket är bra!

Jessie, du har en aktiv rumpa (H)

Flikar in en fråga här: vid normal gång aktiveras inte gluteus maximus, endast vid löpning. Stämmer det?

Ja, och inte bara vid gång. Vid långsam jogg kan man ha rätt liten aktivering av gluteerna också; baserat på var stelhet och träningsvärk sätter in i olika farter kan jag konstatera att för egen del måste jag befinna mig neremot 4:30-tempo eller åtminston

En del menar att hälkicken kommer som ett resultat av avslappnad tillbakafjädring, inte aktivt muskelarbete.

I någon mån, kanske. Hamstring och rekylen från hälsenan bör rimligen arbeta uppåt båda två när man lyfter foten. Men om inget aktivt muskelarbete skulle krävas för att lyfta fötterna uppåt kan jag inte se varför man skulle behöva rumpmuskler i löpning öh

Nu fattar jag inte... Var i hälkick-fasen lägger sig gluteus i?

BILD:http://www.sporting-heroes.net/files_athletics/GEBRSELASSIE_19960729_GH_L.jpg