Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrainerintervaller for Dummies (n …
You need to log in to create posts and topics.

Har kompletterat mitt lilla stall med en trainer för att göra det bästa av en vinter (nej, jag cyklar inte gärna ute i minusgrader).

Jag är föräldraledig så pass då barnet sover middag känns mest aktuellt. Passen blir därför inte mer än 40-60 minuter, ja

Jag har ett program jag brukar köra som jag tycker funkar. Uppvärmning 10-15 min, sedan ganska hårda intervaller med hög kadens, enligt 1-2-3-4-4-3-2-1, vilket betyder att man kör hårt en minut, lugnt en minut, kör två minuter, lugnt 2 minuter och så vida

Googla på Spinervals

intervaller är gött.men jag behöver förslag på bra saker att kolla på min lap top när jag kör typ film-musik.Inte för avancerat skallen har en tendens att koppla ifrån efter en stund:)

Det har skrivits hur mycket som helst om intervaller i olika sammanhang och det finns ju mer eller mindre vetenskapliga belägg för hur de fungerar och ska läggas upp. Intervaller kan göras på olika sätt beroende på vad man vill uppnå. Sprintintervaller, s

(t+) Claes

Vad innebär att cykla "lugnt" och "vila" mellan intervallerna? Nåt man gör på känn och det spelar mindre roll vad kadens och puls hamnar på den lilla stunden eller bör man styra även det?

Man ska inte heller förakta det lokala systemet. Många korta intervaller, ~30 sekunder eller så, i hög kadens gör massor för att bana in effektivare rörelser och koppla in mer musklerfibler i ett givet rörelsemönster -> mer kraft att cykla med. Så här års

Robert: jeg har litt svårt å forstå helt hva du mener (svensk er ikke lett). Men mener du at det er fortidlig for 2011 sesongen å begynne med 4min. intervaler i 90-92 % nu. (november om 3dager) Eller hva.

Personlig kjører jeg 1 økt i uken hele året med

Ja, det menar jag. VO2maxintervaller och liknande (3-5 minuter nära eller i maxfart) ger ordentlig träningseffekt men sliter rätt hårt och körs väl typiskt närmare inpå tävlingssäsongen. Kortare intervaller som har mer motorisk effekt än effekt på syreupp