Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrainerintervaller for Dummies (n …
You need to log in to create posts and topics.

Ett tillägg:
Jag tror det viktigaste FRAMFÖRALLT är att man håller sig till en tydlig linje och inte hoppar fram och tillbaka mellan olika teorier från en vecka till en annan.

Följer man en uttänkt strategi tror jag att det ger resultat. Hur stor skilln

Princierna är desamma för motionär och elit men eftersom vi har lite olika bivillkor kommer tyngdpunkterna att bli lite olika. En proffscyklist kanske redan har banat in de flesta muskler och nervbanor han behöver och har inte lika mycket att vinna teknis

Intressanta tankar där Johan. Tror också precis så - det allra viktigaste är *att* man periodiserar. Sen kan strategin se olika ut för olika målsättningar. Och personligheter.

Det Robert skriver är något som inte tas hänsyn till i den teori jag beskrev, och det är naturligtvis någonting som spelar in. Att ge sig på stenhårda intervaller med dålig/bristfällig teknik i grunden är ingen god idé, och då har man sannolikt en hel del

Vad innebär att periodisera?

Se AM:s bild ovan, olika upplägg under olika delar av året.
Sen kan man periodisera i det lilla också, tre intensiva veckor följs av en lugnare, upprepa.

Egentligen bara att man har en plan med fokus på en viss typ av träning för en given period. Detta appliceras med fördel över såväl längre som kortare tidsintervall.

Inom en vecka bör man periodisera träningen på ett sätt som garanterar återhämtning och

Oj, vilken respons. 6 nya inlägg under tiden jag gjorde ett trainerpass! 🙂

Tackar för alla era synpunkter. Jag ska försöka komma fram till vad som blir bäst för mig. Mitt mål är att funka så bra som möjligt i en sub9-grupp på VR 2011. Fram tills jag ha

Det sköna är ju att tråden heter Trainerintervaller for Dummies (newbies), och sen blir det en diskussion som verkar handla mer om pros än newbies om man säger så.

Henrik - alla diskussioner här brukar spåra ur 🙂

Men om man återgår till "dummies"-varianten så skulle väl iaf jag hävda att typen av intervaller inte är direkt avgörande. Man kommer märka skillnad oavsett om man kör 3-minutersintervaller eller 5-minute