Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrainerintervaller for Dummies (n …
You need to log in to create posts and topics.

Vill ni slippa tänka själva, kör efter en Spinervals DVD på datorn...

Bra för nybörjare.

Claes: Vitsen ligger nog i att elitcyklister och förmodligen dem flesta elitidrottare träna ner sig under en tävlingssäsongen.

Syreupptagningsförmågan sjunker väldigt marginellt även om man har en månad med lättare träning, samtidigt som en lite lugnare period ger en möjlighet att låta kroppen återhämta sig och bygga upp sig efter en hård säsong, och även ge återhämtning på det m

Jag har egentligen inte sagt att elitdrottare inte går ner i kapacitet under vissa perioder. Det är jag nog nästan övertygad om att de gör. Särskilt cyklister och nog också skidåkare. De skulle inte orka ligga på den extremt höga nivån året runt.

Nu var

OK, då förstår jag Johan (ditt inlägg 2010-10-28 13:50). Mycket intressant strategi men det kräver lite fundering över vad som är bäst. Tror såhär utan att ha tänkt igenom det för mycket att det generellt låter som en bra strategi att över lag se till att

Linus,
Även om du lägger in mycket intervallträning så kommer du märka att en stor del av din totala träning ändå kommer att ligga i medel- och lågintensiva zoner. Detta genom att du rekommenderas göra en ordentlig upp- och nedvarvning efter hårda pass oc

Tabataintervaller är intressanta och passar in i denna diskussion

""Sedan är frågan också hur mycket mängdträning ger. Det finns väl en hel del som indikerar att man kan uppnå samma, och bättre, resultat genom fokusera på belastning snarare än på tid.""

Det stemmer fint med mine erfaringer. Jeg har kuttet noe ned på me

Jupp - det där med långturer stämmer på mig också. Hade inte särdeles många långa turer i benen när jag körde 18 mil i Kalmar i somras. Däremot ett hyggligt antal fem-sexmilare till jobbet. Funkade bra ändå.