Quote from Fredrik Närenfors on 28 October 2010, 12:46Håller med Robert till fullo.
Men hur ska vi göra som har en urusel syteupptagningsförmåga idag och behöver mer än 4-5 veckor före säsongstart för att träna upp den till en rimlig nivå. För att därefter toppa den lagom till säsongen.
Håller med Robert till fullo.
Men hur ska vi göra som har en urusel syteupptagningsförmåga idag och behöver mer än 4-5 veckor före säsongstart för att träna upp den till en rimlig nivå. För att därefter toppa den lagom till säsongen.
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:09Det finns naturligtvis många olika mer eller mindre vetenskapliga sanningar här också. Normalt säger man dock att träningen alltid som grund ska innehålla minst ett långt lugnt distanspass och ett VO2max-byggande intervalpass per vecka.
För extrema elitid
Det finns naturligtvis många olika mer eller mindre vetenskapliga sanningar här också. Normalt säger man dock att träningen alltid som grund ska innehålla minst ett långt lugnt distanspass och ett VO2max-byggande intervalpass per vecka.
För extrema elitid
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:17Kör verkligen elitidrottare VO2maxintervaller året runt? Åtminstone löpare brukar traditionellt ägna sig åt att bygga en aerob bas under hösten - åtminstone 12 veckor där man i princip håller sig under mjölksyratröskeln om man kan. Tröskelpass kan man for
Kör verkligen elitidrottare VO2maxintervaller året runt? Åtminstone löpare brukar traditionellt ägna sig åt att bygga en aerob bas under hösten - åtminstone 12 veckor där man i princip håller sig under mjölksyratröskeln om man kan. Tröskelpass kan man for
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:29Det blir inte svårt utan omöjligt. Utan återhämtning kan du inte bli bättre. Så enkelt är det.
Så här kan man åskådliggöra det:
BILD:http://www.netballsmart.co.nz/files/images/Netball-periodisation.gif
Det blir inte svårt utan omöjligt. Utan återhämtning kan du inte bli bättre. Så enkelt är det.
Så här kan man åskådliggöra det:
BILD:http://www.netballsmart.co.nz/files/images/Netball-periodisation.gif
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:33Robert,
Jag vet att det finns en del nya rön som pekar mot att man tidigt under säsongen börjar med att bygga upp syreupptagningsförmåga genom hårda vo2max-intervaller, och att den träningen heller inte nödvändigtvis genomförs grenspecifikt.Desto närma
Robert,
Jag vet att det finns en del nya rön som pekar mot att man tidigt under säsongen börjar med att bygga upp syreupptagningsförmåga genom hårda vo2max-intervaller, och att den träningen heller inte nödvändigtvis genomförs grenspecifikt.
Desto närma
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:39Johan, faan, jag har läst ditt inlägg tre gånger nu och jag måste säga att jag känner mig dum i huvudet, för jag är inte säker på om du förespråkar Roberts idéer eller inte och vad du tycker att man ska göra? Är andra stycket något du inte rekommenderar p
Johan, faan, jag har läst ditt inlägg tre gånger nu och jag måste säga att jag känner mig dum i huvudet, för jag är inte säker på om du förespråkar Roberts idéer eller inte och vad du tycker att man ska göra? Är andra stycket något du inte rekommenderar p
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:46Holder med Claes Lundin i hans syn på frivilig å "sleppe seg ned".
Om kroppen føles lett og treningen flyter fint så er det jo et tegn på at kroppen ikke er sliten etter sesongen. Så hvorfor sleppe seg ned. Men man trenger heller ikke intensivere treninge
Holder med Claes Lundin i hans syn på frivilig å "sleppe seg ned".
Om kroppen føles lett og treningen flyter fint så er det jo et tegn på at kroppen ikke er sliten etter sesongen. Så hvorfor sleppe seg ned. Men man trenger heller ikke intensivere treninge
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:49Som jag tränar nu följer jag i stort sett schemat som AM länkar till. Då är det aerob träning, styrketräning och motorik-/ muskeluppbyggnad under nov-jan. Vill säga i cykelhänsende i huvudsak distansträning av olika intensitet med en del inslag korta temp
Som jag tränar nu följer jag i stort sett schemat som AM länkar till. Då är det aerob träning, styrketräning och motorik-/ muskeluppbyggnad under nov-jan. Vill säga i cykelhänsende i huvudsak distansträning av olika intensitet med en del inslag korta temp
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:50Linus,
Jag säger inte att Robert har fel eller rätt. Tyvärr är jag inte tillräckligt bevandrad teoretiskt ur ett idrottsfysiologiskt perspektiv för att svara på det.
Däremot menar jag att det numera finns en del som förespråkar ett lite annorlunda upplä
Linus,
Jag säger inte att Robert har fel eller rätt. Tyvärr är jag inte tillräckligt bevandrad teoretiskt ur ett idrottsfysiologiskt perspektiv för att svara på det.
Däremot menar jag att det numera finns en del som förespråkar ett lite annorlunda upplä
Quote from Funbeat user on 28 October 2010, 13:54Johan Asperyd (V)
Johan Asperyd (V)