Quote from Guest on 18 October 2012, 13:37Nu när det verkar som att triathlon håller på att etablera sig i Sverige (som rörelse, inte bara som sekt), är det väl hög tid att reda ut vad saker och ting skall heta egentligen? Jag tycker att en svensk vokabulär är helt nödvändig för att sporten skall
Nu när det verkar som att triathlon håller på att etablera sig i Sverige (som rörelse, inte bara som sekt), är det väl hög tid att reda ut vad saker och ting skall heta egentligen? Jag tycker att en svensk vokabulär är helt nödvändig för att sporten skall
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 13:47Skulle nog hellre se åldersgrupper än veteranklass.
Edit: Bör tillägga att jag inte alls håller med eller ens förstår resonemanget att svensk vokabulär är nödvändig för att det ska uppfattas som seriöst.
Det är att förringa det som pågår idag och de som
Skulle nog hellre se åldersgrupper än veteranklass.
Edit: Bör tillägga att jag inte alls håller med eller ens förstår resonemanget att svensk vokabulär är nödvändig för att det ska uppfattas som seriöst.
Det är att förringa det som pågår idag och de som
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 13:59Är inte "transition" ett svenskt ord (också)? Grenbyte låter väl sådär lagom oseriöst, ungefär som ekorren i den där gamla barnvisan. I övrigt håller jag med AG i allt, som vanligt, hela tiden 🙂
Är inte "transition" ett svenskt ord (också)? Grenbyte låter väl sådär lagom oseriöst, ungefär som ekorren i den där gamla barnvisan. I övrigt håller jag med AG i allt, som vanligt, hela tiden 🙂
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 14:08Age groups -- Ålderklass jag tror inte alla som tävla är veteran
Age group athlete -- varför inte bara Masters som används inom simning och löpning.
Age groups -- Ålderklass jag tror inte alla som tävla är veteran
Age group athlete -- varför inte bara Masters som används inom simning och löpning.
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 14:46Duathlon -- kan inte heta duatlon om triathlon heter triathlon, tyvärr
Varför kan inte duathlon heta duathlon om triathlon heter triathlon?
Måste vi inte då också byta namn på 10-kamp, 7-kamp, och modern 5-kamp?
Duathlon -- kan inte heta duatlon om triathlon heter triathlon, tyvärr
Varför kan inte duathlon heta duathlon om triathlon heter triathlon?
Måste vi inte då också byta namn på 10-kamp, 7-kamp, och modern 5-kamp?
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 15:02Inom löpning klassas det som Veteran. vilket är ett svenskt ord. Ålders klass eller grupp funkar också.
Problemet är att sporten har ett internationell bakgrund och att försvenska allt blir bara löjligt.
För övrigt så heter växlingsområde just det och i
Inom löpning klassas det som Veteran. vilket är ett svenskt ord. Ålders klass eller grupp funkar också.
Problemet är att sporten har ett internationell bakgrund och att försvenska allt blir bara löjligt.
För övrigt så heter växlingsområde just det och i
Quote from Elias Engqvist on 18 October 2012, 15:07Att bara hitta på svenska termer lite hux flux fungerar sällan. Bättre att låta det växa fram.
Att bara hitta på svenska termer lite hux flux fungerar sällan. Bättre att låta det växa fram.
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 15:07Det är väl bara varpa som har en svensk bakgrund?
Det är väl bara varpa som har en svensk bakgrund?
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 15:17Men är inte "fartlek" ett svenks ord från 1930-tals som engelsk har bara adapterat ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fartlek
Men är inte "fartlek" ett svenks ord från 1930-tals som engelsk har bara adapterat ?
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 15:19Lycka till med samma övning för golf; green, slice, birdie, driver.... 🙂
Lycka till med samma övning för golf; green, slice, birdie, driver.... 🙂