Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har faktiskt funderat länge på att starta/inte starta den här tråden. Inte för att ämnet är kontroversiellt eller konstigt, utan för att ... tja för att det är så låg aktivitet på funbeat numera att det känns lite udda att starta en ny tråd. Samt för

Intervaller! 🙂

Idén är ju att springa i högre fart än vad du gör idag på hm fast kortare sträcka Den mesta träningen går ju ut på att stressa kroppen så att den, då du "vilar" anpassar sig till den ökade ansträngning som den tydligen kommer att utsätta

"Jag har en gång lyckats förbättra mig helt enligt önskemål på milen, och jag har iofs snabbat upp mig på hm också men inte alls i samma utsträckning".

Baserat på den meningen skulle jag föreslå mer volym i låg fart. Om en resultatförbättring på en korta

Det som både Christer och Göran skrivit här är väl något som ett löpprogram får med på ett visuellt sätt. Där det även blir tydligt att vila och återhämtning är en viktig del av träningen. Så ett program med inte för högt ställda mål och samtidigt gjort f

Ingmari, tricket med att bli bra på HM är att ha en tillräcklig träningsmängd.

Nu vet jag inte hur du tränar idag, men målet kan vara att träna löpning varannan dag.
Då bör du på 2 veckor få ihop ungefär dessa pass:

1 intervall eller tempo
1 backe
3

Bra med lite mer struktur där Hasse!
Och kom ihåg Ingmarie att de tuffa passen (intervall, tempo, backe) ska vara tuffa och distanspassen ska vara lugna. Och det som gör att du förbättras är du efter varje pass låter kroppen vila ordentligt och få god oc

Tack för er respons. 🙂

CS: Intervaller – ja, absolut. Jag har varit skadad senaste året och inte sprungit så mycket, och definitivt inte intervaller, men annars springer jag en del intervaller, ja. Så visst. Tänker mig då längre intervalller, t.ex. tus

Ja jag har också lite svårt för fasta program även om jag behöver en bättre kontinuitet och struktur i min träning. Det är väl hela grejen 🙂

Ingmari och Christer, här kommer lite struktur. Ett träningsupplägg över 4 veckor där den 1:a är en "vilovecka".

Ti. Distans 9 km
To. Fartlek 6-10 km
Sö. Distans 9 km

Ti. Backträning, lång backe
To. Distans 12 km
Lö. Långdistans 18 km
Sö. Distans 10 km

Stort tack, Hasse! 🙂 Jag ska sätt mig ner och skissa. Hur svårt kan det vara?