Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTub eller kanttråd???
You need to log in to create posts and topics.

Till ett par carbonhjul, typ zipp 404 eller liknande. Har man/ni kanttråd eller tubdäck på och varför???

Hmm det vill jag också veta,,, jag hämtar chips och cola (hv)

Jag har ett par Zipp med kanttråd och ett par med tub - bägge köpta begagnade 🙂 Tub är bättre om man tänker laga en punktering och fortsätta tävlingen - det går mycket fortare. Kanttråd är billigare - bara att byta slangen istället för hela däcket...

Fina tävlingshjul=tub, varför?=lätt och rätt.

Träningshjul=kanttråd, varför?=praktiskt, prisvärt och funkar.

Har länge vart ganska anti tub men på ett par finhjul så är det helt rätt och väldigt EuroProigt.

Har i stort sett alltid kört med tub - har nu köpt Hed-hjul som jag är mycket nöjd med...

Har förit bara kört tub. På de nya hjulen kör jag kanttråd, känns tryggare om man ska laga punka efter vägen. Vill inte köra på ett nylimmat däck.

Vilken viktskillnad är det på t ex Continental GP 4000 kanttråd och ett motsvarande tubdäck?

Ja, man står ju ofta längs vägen och limmar fast tuber.

Richard Larsson undrade:
> Vilken viktskillnad är det på t ex Continental GP 4000 kanttråd och ett motsvarande tubdäck?

Kanttråd: 205g + innerslang från ~50g
Tubdäck: 270g
Allt enl continental.de

OBS
Hjulen blir (oftast) lättare med tubdäck, men om m

Vad gör skillnaden på att samma vikt ligger runt ett hjul som snor, mot för stillaliggande i en ficka/väska?

Om man då skall ha med sig två däck, däckavtagare och två slangar på VR + ev en extra bar som behövs eftersom det tar lååång tid att byta däck och slang.
Då har man inte vunnit så mycket
Räknar vi sedan in de extra hundra grammen som fälgen väger extra s