Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 09:47För att krångla till det ytterligare: Det finns tubisar till kantrådshjul också.. Det är alltså tubdäck med en flärp på som passar i kantrådsfälgen, har provat men inte märkte jag nån skillnad på känslan. Iofs lätt att byta vid vägkanten vid punka.
För att krångla till det ytterligare: Det finns tubisar till kantrådshjul också.. Det är alltså tubdäck med en flärp på som passar i kantrådsfälgen, har provat men inte märkte jag nån skillnad på känslan. Iofs lätt att byta vid vägkanten vid punka.
Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 09:52Inte lättare än tub......
och fortfarande är fälgen mycket tyngre.Tufo har i och för sig hittat en grupp som har insett misstaget att köpa kanttråd i stället för tub.
Nu försöker de vara med gänget med tubdäck, men vi ser det ändå på fälgen!
Inte lättare än tub......
och fortfarande är fälgen mycket tyngre.
Tufo har i och för sig hittat en grupp som har insett misstaget att köpa kanttråd i stället för tub.
Nu försöker de vara med gänget med tubdäck, men vi ser det ändå på fälgen!
Quote from Fredric Lagerström on 30 June 2008, 11:07Jag har hört att man får punka mer sällan med tub jämnfört med kanttråd.
Är det inte så?
Jag har hört att man får punka mer sällan med tub jämnfört med kanttråd.
Är det inte så?
Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 11:43"Ja, man står ju ofta längs vägen och limmar fast tuber. "
Oj då, skulle skrivit olimmat. När jag körde tub så hade jag med ett däck som varit limmat för att ge lite mer friktion.
"Ja, man står ju ofta längs vägen och limmar fast tuber. "
Oj då, skulle skrivit olimmat. När jag körde tub så hade jag med ett däck som varit limmat för att ge lite mer friktion.
Quote from Berit Bengtson on 30 June 2008, 12:18Jonas Gunnarsson skrev:
> Roterande vikt är klart sämre än vikt som bara följer med.Visst är det så.
Men skillnaden i roterande vikt hos hjul med kanttråd eller tubdäck är försvinnande liten jmf med den "vikt som bara följer med".Det är tex därför som
Jonas Gunnarsson skrev:
> Roterande vikt är klart sämre än vikt som bara följer med.
Visst är det så.
Men skillnaden i roterande vikt hos hjul med kanttråd eller tubdäck är försvinnande liten jmf med den "vikt som bara följer med".
Det är tex därför som
Quote from Anders Wallerstedt on 30 June 2008, 14:02Skrev lite otydligt. Om två hjul(inklusive däck) har identiska egenskaper(däcksegenskaper, aerodynamiskt, vridstyvhet, ...) så är det lättare av dem två mer energisnålt.
Dvs, 200g som åker runt kostar mer än 200g som åker med.
(dessutom har det betydels
Skrev lite otydligt. Om två hjul(inklusive däck) har identiska egenskaper(däcksegenskaper, aerodynamiskt, vridstyvhet, ...) så är det lättare av dem två mer energisnålt.
Dvs, 200g som åker runt kostar mer än 200g som åker med.
(dessutom har det betydels
Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 14:22Har du inte ett perfekt rundtramp så har man små accelerationer på varje varv och då har inertia en stor betydelse för energiåtgången.
Att prata om fixed hjul på bana i sammanhanget verkar vara äpple och vattenmeloner eftersom att ekipagets inertia driver
Har du inte ett perfekt rundtramp så har man små accelerationer på varje varv och då har inertia en stor betydelse för energiåtgången.
Att prata om fixed hjul på bana i sammanhanget verkar vara äpple och vattenmeloner eftersom att ekipagets inertia driver
Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 15:26Vad är inertia?
Vad är inertia?
Quote from Funbeat user on 30 June 2008, 15:37http://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_laws_of_motion
Quote from j sollerman on 30 June 2008, 15:47så vad ska man köpa kanttråshjul eller tub (carbonhjul alltså). Är de en smaksak? Eller finns de klara fördelar med tex tub.
så vad ska man köpa kanttråshjul eller tub (carbonhjul alltså). Är de en smaksak? Eller finns de klara fördelar med tex tub.