Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTungt med snölöpning?
You need to log in to create posts and topics.

Jag håller med experterna här.

I lördags gjorde jag ett långpass, första i snön. "Som vanligt", tänkte jag. Men, oj vad det slet, främst i höftböjarna. Så jag gick, varvat med att springa lugnt sista milen. Jag ville inte upprepa det som hände två år ti

Vad gäller vinterträning är det bra att tänka träningstid istf träningsdistans eftersom man inte kommer lika långt som vanligt vid samma ansträngningsgrad.
Vinterträning (i snön) blir nästan automatiskt mer styrketräning än på sommaren iom att man måste l

Tack för alla svar!
Tibor: jag känner mig som den där kycklingen...:(

Överraskade mig själv med att ta det lugnt i snön i år. Första passen 5 resp 7 km idag vila. Prövar 10 km imorgon. Annars brukar ljumskar ta stryk.

Jag ska springa Paris marathon 7 april och kommer därför få springa en hel del i snö den här vintern. Var ut en sväng igår och tyckte det gick ovanligt tungt. Funderade först på om jag på något oförklarligt sätt tappat flåset men kom sedan på att det nog

Det är svårt att få in ett bra asfaltlöpsteg i tävlingsfart om det är snöigt. Däremot är det ju lätt att bli lika trött, om man vill träna det. Beroende på underlaget 15-45 sek långsammare kanske? Kolla så du har ungeför samma puls.

Perfekt med snö!

Spring lite lugnare, och satsa på att köra det planerade passet. Snön suger...enklare än så är det inte!

Alternativt...kör löpning med stavar på ett öppet fält...med mycket snö. DET ger resultat!

Kör på puls och tid.

Apropå snölöpning, hur undviker ni att snö kommer in i skorna vid löpning i snö. använder ni någon typ av damasker?

BILD:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Gaiters_%28PSF%29.png/512px-Gaiters_%28PSF%29.png

Nej det har jag aldrig känt något behov av damasker. Så länge jag har foten i skon håller den undan snön bra. 🙂

Och nu ska jag ut och pulsa upp mitt intervallvarv. I dubbel bemärkelse.