Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTvå eller Tretakt
You need to log in to create posts and topics.

Tittade på lite filmer i en annan tråd och slås av att alla verkar köra två takts andning. Såg även på senaste mästerskapet att tex Sara Sjöström kör tvåtakt på 100 fritt. På simskolan (läs crawlkurs) förespråkade man tretakt. Nu vill jag höra lite för oc

Jag lär alltid ut tretakt för att det är mycket bra att kunna andas på båda sidor.
Simmar man utomhus och får vinden från sidan så är det ibland inte så mkt att välja på...

Själv simmar jag tvåtakt men byter sida var femte-sjunde andning nånstans.
För

Känns mer som en smaksak. Jag andas i första hand åt höger i tvåtakt eller fyrtakt. Mina simtränare har inga åsikter om det, vet att vissa säger att man "måste" andas åt båda håll men det är bara trams. Har simmat ow- och triathlontävlingar med bara höger

Har man bra teknik det spela ingen roll.

Har man ett problem med arm rörelse/grep av vatten eller annat kan det bli tuff att reda ut problem och hitta rätt.

En enkel test att ser om 2 eller 3-takt är rätt för dig

Simma med ögon stängd och ser hur rak d

Personligen tränar jag mest i 3-takt men drar jag på tempot så efter några hundra meter känns det som man får en syreskuld i musklerna och då faller jag in i tvåtakt. OW har jag kört 2-takt. Testat att maxa 50m och då är det stor skillnad på hur många and

Eliten väljer det som är snabbast. På 50m finns det många som tar 1 andetag endast. Sun Yang och i princip alla andra på 1500m simmar tvåtakt. En duktig simmare sa till mig "öva på båda sidorna och tävla på den som går snabbast".

Jonas lär ut tretakt, me

Erik, varför är det ett _seriöst_ problem? Vad kommer kunna hända om jag inte lär mig andas åt vänster? Jag vill inte vara näsvis alltså, jag undrar seriöst. 🙂

Sara: Kan du inte andas åt vänster (eller är märkbart sämre åt ena hållet) så är ju antagligen din simning skev, och det är ju dåligt eftersom du fortfarande borde simma lika mkt med båda armarna. Antagligen ligger du och kompenserar omedvetet för att for

Sara simma du på en tävling med stark sidovind och det kommer våg efter våg på den enda sida du känner dig bekvämt att andas och du måste andas på andra sidan kan det ta mer kraft från dig och en stor risk att du bli stel i axlar under cykling.

Jag instämmer med Ryan.

Simmade ett par OW-tävlingar i somras med mycket blåst och en hel del vågor. Då var jag tacksam att jag kunde välja sida att andas på utan att förlora teknik eller fart.

Dessutom, jag har hört följande kommentar mer än en gång av