Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTvå eller Tretakt
You need to log in to create posts and topics.

Lite vind på Delsjön kan man överleva med tvåtakt, där blir det ju inga vågor att tala om.
Snackar vi öppet hav så kan det bli klart jobbigare.

Tretakt inomhus, tvåtakt utomhus.

Inne är det så lugnt så då funkar det fint med tretakt. Ute gör jag liksom av med mer luft och andas då på två istället. Eftersom den mesta träningen sker inne för mig så känns det bäst att träna tretakt inne, så jag int

Jahapp... Blir till att lära sig att andas åt vänster trots allt då? Att simningen i stort vinner på det? Men hu, det känns verkligen helt onaturligt. 🙁

Jag brukar inte bry mig så mycket vad folk har för åsikter och sådant men...

Förstår inte hur ni tänker när ni säger att det år fel att bara andas åt ett håll eller att simningen blir lidande av att inte kunna andas åt båda hållen.

Tänk om och skriv rä

Du är rätt Jonas. Det som fungera för en fungera inte för andra.

Men även du vet hur jobbigt det skulle vara att simma ute med sidvind och få vågor rak i ansikte pga du lärt dig aldrig andas till andra sidan 😉

Tack för många och bra svar. Då förlorar man ingen tid på att andas oftare. Jag ska prova lite två takt och då givetvis växla sida för att kunna plocka fram det när utomhussäsongen börjar.

På ö till ö hade jag vinden i ansiktet under loppets 11 km. det stör mig så lite att jag inte ser någon anledning till att lära mig andas åt vänster.

(H)

Fördelen med att andas åt båda hållen är att man simmar mer symmetriskt - vilket är bra! Andas man bara åt ett håll blir det inte lika naturligt att sträcka ut handen så långt fram på den sida man andas åt. Jag andas alltid åt samma håll på tävling men tr

Funkar för somliga inte för alla därför innebär det att alla inte behöver lära sig tretakt. Men som alla vet så är ju smaken som röven.