Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTvå eller Tretakt
You need to log in to create posts and topics.

Andas endast tvåtakt åt vänster. Har verkligen försökt lära mig åt höger men de är inte naturligt för mig.

Enda gången jag andas åt höger är sista 800 på Vansbro, eftersom det är lättare att navigera så nära bryggan som möjligt.

Fel eller inte fel är frågan.

Det finns risk för att man simmar osymmetriskt om man inte lär sig andas på båda sidorna. Hur mycket det kan påverka eller om ens gör det, går inte att säga generellt.

Jag har en dåligt vänster sida och simmar betydligt ine

osymmetriskt?
Menar du att det ser konstigt ut för åskådarna?

Är snackar vi symmetri i världsklass!

Jag är inte någon expert eller tränare. Men vad jag förstår, sagt av kunniga simtränare, medför ensidig andning att man utvecklar musklerna olika på olika sidor av kroppen, då andningsrörelsen endast görs åt en sidan. Jag vet inte jag hur stor nackdel det

Jag håller med om att man bör kunna andas åt bägge hållen. Det vinner man på i längden genom en mer balanserad simning. Jag körde enbart åt höger i många år och fick till slut problem med vänsteraxeln. Det tog mycket träning men med en förbättrad teknin d

Är upplärd tretakt, men sen jag började simma utomhus blir det tvåtakt mest.
Däremot vid navigation både ute och inne tar jag till tretakt.
Jag tycker det känns mindre forcerat med andningen nu när jag kör tvåtakt. (V)

Man gör väl som man vill liksom!

Möjligt att jag upprepar vad någon har sagt. Jag orkade inte läsa alla kommentarer. Min uppfattning är att det är bra att kunna andas på båda sidor i öppet vatten. Inne spelar det ingen roll. Man andas när man behöver luft och jag kan inte förstå varför m

Enkelt svar: Andas tretakt på träning.

Alla - ALLA nybörjare jag ser andas tvåtakt har ett asymmetriskt simtag. Nästan alltid är catchen skräp på armen som är i när de andas och för att ta likadana armtag på båda sidorna vid varje armtag så krävs andning

Det där lät ju roligt, när jag började simma höll jag på sådär och växlade med andningen. Kanske skulle ta upp det igen!

Tretakt (och massor av övningar med femtakt och sjutakt inblandat) har präglat hela min tid som simmare när jag var yngre, men så fort det inte var styrt blev jag lat och numera kör jag uteslutande tvåtakt eller en blandning av tvåtakt och fyrtakt, alltid