Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTvå eller Tretakt
You need to log in to create posts and topics.

Gammal tråd. Som vuxen så tycker jag två-takt, då kan du fokusera mer på att simma och mindre på att få till andningen. Dessutom är det vanligare att vuxna människor är stelare i nacken på ena sidan pga stillasittande jobb etc så vad som är bra för en 14-

Man gör sig en björntjänst genom att börja med tvåtakt. Det är svårt att vara symmetrisk med ett assymetriskt simsätt. Börja lära sig rätt från början, tycker jag.

Lärde mig första grunderna frisim på egen hand i badsjö, det var enklast att andas åt ett håll, vänster. Efter för mycket simmande blev jag väldigt stel i nacke/rygg, kunde bara vrida huvudet åt höger, men kunde inte andas åt det hållet förstås...så, det

Jag har en tendens att dra åt vänster när jag simmar OW trots att jag simmar tretakt. Nu tror jag att jag förstår varför. Det har tagit tid att vänja mig att ta luft från vänster sida och har haft en rädsla att andas in vatten just där. Därför har jag sp

Jag föredrar att andas åt hö, men har tränat in tretakt så att det funkar bra. Andas mest tretakt på distans och tvåtakt när jag skyndar mig lite och blir andfådd. Ät glad att jag kan andas åt vä också efter förra årets 5km i kuling på Göteborgssimmet. Fi