Quote from Guest on 1 December 2009, 13:40Mitt i opiumdimmorna slog det mig att "tvärträning" skulle kunna vara en försvenskning av engelskans "crosstraining". Finns det nån annan vedertagen översättning?
Kanske Korsträning? Kryssträning?, Plussträning?
Mitt i opiumdimmorna slog det mig att "tvärträning" skulle kunna vara en försvenskning av engelskans "crosstraining". Finns det nån annan vedertagen översättning?
Kanske Korsträning? Kryssträning?, Plussträning?
Quote from Funbeat user on 1 December 2009, 13:50Den svenska termen är "cross-training" alt "crosstraining", ett låneord. Precis som smörgåsbord på engelska heter "smörgåsbord", och uttalas som i svenskan.
Den svenska termen är "cross-training" alt "crosstraining", ett låneord. Precis som smörgåsbord på engelska heter "smörgåsbord", och uttalas som i svenskan.
Quote from Funbeat user on 1 December 2009, 13:59Says who? You? 😉
Jag tycker vi ska kasta det fula låneordet och använda en svensk variant istället.
Tvärträning rulez! Här ska tvärtränas!
Says who? You? 😉
Jag tycker vi ska kasta det fula låneordet och använda en svensk variant istället.
Tvärträning rulez! Här ska tvärtränas!
Quote from Elias Engqvist on 1 December 2009, 14:01Det heter smorgasbord på engelska!
Det heter smorgasbord på engelska!
Quote from Funbeat user on 1 December 2009, 14:04Varför är låneord fula? Det är ju genom dem språket berikas, tänker på alla låneord vi nu för tiden anser vara svenska (försök gå på teater eller laga mat utan att använda franska låneord t ex) 🙂
Varför är låneord fula? Det är ju genom dem språket berikas, tänker på alla låneord vi nu för tiden anser vara svenska (försök gå på teater eller laga mat utan att använda franska låneord t ex) 🙂
Quote from Elias Engqvist on 1 December 2009, 14:07Calle: Det heter inte "Tvärträning rulez" - det heter "Crosstraining regerar"!!! 😉
Calle: Det heter inte "Tvärträning rulez" - det heter "Crosstraining regerar"!!! 😉
Quote from Funbeat user on 1 December 2009, 14:17Jag tycker mig nog ha sett krossträning?
Och det är ju lite kul tycker jag som ser hur tegel och plankor ryker framför mig 😉
Jag tycker mig nog ha sett krossträning?
Och det är ju lite kul tycker jag som ser hur tegel och plankor ryker framför mig 😉
Quote from Funbeat user on 1 December 2009, 14:24LOL
Det var ett ord jag gillade, krossträning, fantasieggande på nåt vis 😀
LOL
Det var ett ord jag gillade, krossträning, fantasieggande på nåt vis 😀
Quote from Funbeat user on 1 December 2009, 14:37Christer: nej, det heter fortfarande "smörgåsbord", men eftersom engelskspråkiga inte har bokstäverna åäö i sitt alfabet så skriver de "smorgasbord".
Christer: nej, det heter fortfarande "smörgåsbord", men eftersom engelskspråkiga inte har bokstäverna åäö i sitt alfabet så skriver de "smorgasbord".
Quote from Funbeat user on 1 December 2009, 14:37Christer har just gett exempel på tvärspråkighet.
Men om jag plötsligt fick för mig att göra ett träningspass som dessutom inte tar så lång tid, så skulle jag nog säga att jag ska "tvärträna".
Christer har just gett exempel på tvärspråkighet.
Men om jag plötsligt fick för mig att göra ett träningspass som dessutom inte tar så lång tid, så skulle jag nog säga att jag ska "tvärträna".