Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTvättning av löparkläder
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som har nått bra tips på att få löparkläderna riktigt rena och inte svettluktande? Trots att jag sköljer ur kläderna efter träning och sedan tvättar dom tycker jag att dom alltid luktar svett och sunkigt. Har försökt med olika tvättmedel och

Det finns flera trådar som tagit upp detta ämne tidigare..

Använd Ättika en matsked 24% i sköljmedels facket, så är problemet löst 😉

Jag tvättar direkt efter passen. Snabbprogram (15 min, 30 grader) med lite flytande Grumme Fin Tvätt.

Som Lars säger: ättika löser problemet. Jag har en rejäl skvätt i sköljmedelsfacket (och naturligtvis aldrig sköljmedel.....). 12%-ig ättika är det tror jag.

... och använd inte sköljmedel när du tvättar funktionsplagg.

Mina "åker" i duschen efter varje pass (efter tips här på fb), sen blir det tvättmaskinen då och då.

Har inga problem med dom luktar nåt obehagligt.

Har du bett nån annan lukta på dom rentvättade kläderna? Ibland så sitter det i näsan på en....(som tex

Vi häller ca 1 dl ättika på tvättmedelet och kör på 30 grader snabbprogram, det funkar superbra.

Prova att lägga kläderna i kallt vatten 10-20 min innan tvätt. Det brukar fungera bra.
Har för mej att det har med att de proteiner som finns i bla. adrenalin bryts ned i kallt vatten, men låter det vara osagt om det stämmer.

Häng ut kläderna i friska luften istället för tvättning å så läs Gerdas inlägg igen. (Tja en gång i månaden tål dom väl tvätt liksom..).
"I India land bak Himalajas rand där händer det märkliga saker ibland...." Typ att det inte finns några tvättmaskiner

Kan man tvätta med ättika i förebyggande syfte, innan kläderna börjat lukta allt för jävligt?

Eller räcker det att ta i det när det har börjat stinka?

tack
Mikael