Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelUCI Tillåter skivbroms på Cyclocr …
You need to log in to create posts and topics.

Jag tillbringar för tillfället mycket av min tid på nätet med att leta efter min vinterpendlarcykel (Cyclocross) och då råkade jag på följande artikel:

http://www.cyclingnews.com/news/uci-allows-disc-brakes-for-cyclo-cross

Jag kommer knappast att satsa

Lance twittrade om det tidigare idag. Jag tycker att det är ett steg i fel riktning.

Varför är det ett steg i fel rikning?

Mycket bra att man funderar på att ändra detta, denna tramsiga regel har hållit tillbaka utvecklingen på den ultimata pendlar/åretruntcykeln CX.

Jag vill att folk ska lära sig cykla istället för att bromsa och förlita sig på bromseffekten vid panikinbromsningar.
Det är naturligtvis inget problem för eliten och andra erfarna cyklister men det är ett problem i den vanliga trafiken...

Är inte en Touringcykel det optimala penlaröket?
Skärmar, pakethållare, packväskor, dubbdäck?

En "ny" cross kommer inte att ha plats till mer än A10 dubbdäck.

Såg att Trafikverket funderade på samma sätt, bromsarna på bilarna skall få sämre bromsverkan i framtiden. På det sättet räknar man med att minska olyckorna genom att bilisterna tar det lugnare och inte förlitar sig på bromsverkan i paniksituationer.

"Jag vill att folk ska lära sig cykla istället för att bromsa och förlita sig på bromseffekten vid panikinbromsningar"

Varför skulle man panikbromsa på CX-tävlingar?

"Det är naturligtvis inget problem för eliten och andra erfarna cyklister men det är ett problem i den vanliga trafiken... "

Vad har UCI:s regler att göra med "vanlig trafik"?

Linus, därför att väldigt få, nästan ingen, cykeltillverkare tillverkar cx med skivbromsar. Vilket vi vanliga dödliga pendlare skulle gilla.