Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelUCI Tillåter skivbroms på Cyclocr …
You need to log in to create posts and topics.

"Jag har inte MTB, då skulle jag vilja ha dem, förmodligen. "

Daniel, kan du utveckla? Varför på MTB och inte CX?

Om man antar, och nu gissar jag vilt, att ingen här behöver anstränga sig våldsamt mycket för att med bromsarna låsa hjulen så spelar det ju ur effektivitetssynvinkel (sug på det ordet) mindre roll vilken typ av bromsar man har. Snarare är modereringen de

Det beror på vädret!

Kanske inte bromssträckan, men risken att flyga över styret.

Det sista torde indikera en kortare bromssträcka. Något som inte alltid är bra i alla sammanhang, men i alla fall en skillnad mot fälgbromsar.

Nä, alltför effektiva bromsar och ovana är ingen bra kombination. Jag har en kollega på jobbet som spräckte käken pga V-broms. Bromssträckan blir nog ganska kort när man går på "näbben". 🙂

@Linus: det var inte något djupare tanke bakom det. Jag ser att nästan alla MTB-cyklar har skivbroms så om jag hade en MTB-cykel, skulle jag förmodligen vilja ha det också.

På min CX tycker jag om nav/fälg kombinationen jag har samt möjligheten att att a

OK.

Den bästa bromsen är fortfarande v-bromsen. När det gäller bromssträcka är ju alla bromsar likvärdiga så vad som är bäst kommer således an på andra faktorer och då vinner v-bromsen. Undantagsfallen räknas som just undantag och förändrar inte regeln.

Undr

> Kanske inte bromssträckan, men risken att flyga över styret.

Ifall det är så att säkerheten sitter i att bromsen är för klen för att slänga mig över styret är det dåligt. Om säkerheten sitter i att jag själv reglerar bromskraften är det bra.

> I vårt