Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUnderlagsfundering
You need to log in to create posts and topics.

Jag springer en stor del av min löpning på Södermalm (Stockholm). Trottoarerna består oftast inte av asfalt utan av sådana där stora plattor. Är det betong? I så fall - visst är väl betong väldigt hårt? Hm.....

Japp, betong är _väldigt_ hårt, det fick jag erfara när mina ben tog totalt slut på Hisingen (betong och stenplattor) långt före förväntat under Varvet...

Tack. I så fall borde det vara smart att göra som jag gör - jag försöker springa ute i vägbanan där det går (asfalt). För asfalt är väl mindre hårt?

japp, man tror asfalt är hårdast men i jämförelse med betong är det mjukt!

Alltså, om man inte sjunker ner något i asfalten borde det väl inte spela någon roll? Visst är betong hårdare, men det märks väl först om man slår med en hammare eller liknande mot underlagen för att jämföra. För mjuka löparskor och relativt lätta löparkr

Jag skulle också tro att skillnaden för en springande människa är högst psykosomatisk.

Min tanke kring varför betong känns hårdare än asfalt är för att betong oftast är plattare än asfalt. Ojämnheter i asfalten gör att det känns mjukare. Ytan förändras hela tiden och belastar inte foten på exakt samma sätt.

Jag har inte kännt någon skillnad utan bara funderat på att om det är så himla hårt så är det lite onödigt att springa på det underlaget precis hela tiden om jag ibland kan undvika det.

Eller kanske att ett ojämnare underlag gör att skosulan ger mer svikt, medan en helt platt yta som betong ger ett stummare sko-svar?

Själv föredrar jag vad jag upplever som mjukare underlag om jag kan välja. Men även det är subjektivt. Jag springer t.ex gärna bredvid gångvägen på de asfalterade delarna av stråken runt Årstaviken, men de är så välstampade att det är oklart om det är någ