Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUnderlagsfundering
You need to log in to create posts and topics.

Här är lite intressant forskning om svikten i olika banmaterial, fast den är gjord med hästar. Hästar är något tyngre än mäniskor och har lite hårdare skor, så den är lite missvisande. Dem kom iaf fram till att det var väldigt svårt att mäta svikten i asf

Om asfalten inte sviktar alls så måste den vara oändligt hård. Oändligt hårda material finns inte. Alltså sviktar asfalten. Ifall det är tillräckligt mycket för att spela nån roll i sammanhanget har vi inte några data på än. Ser inte ut som det är så myck

DEt är klart att den sviktar, men det intressanta är hur stort tryck det behövs, eller?

Ja.

Kraften är större än kroppstyngden och kraften är ojämnt fördelad på en yta mindre än sulans yta. Fortfarande för lite data...

Om man är osäker på vilket underlag som är "bäst" är det väl bara att variera underlag? Antingen vid varje löppass eller under samma runda?

Jag har flera rundor som börjar på skogsstigar, fortsätter i ren skogsterräng och därefter grusväg för att avsluta

Vi vet att betong är hårdare än asfalt, sen om asfalten sviktar när vi springer på den verkar ingen veta eller iaf kunna bevisa.
Så jag tycker att känslan är det man ska gå på. Känns det som det sviktar, så sviktar det! 😀

Allting sviktar, men det kanske är väldigt lite. Vad gäller asfalt tror jag att svikten är betydligt mindre än svikten i skon, såvida det inte är väldigt varm asfalt. Och då kan du inte känna någon skillnad, annat än i struktur och friktion.

Länken som S

Visst, visst... "allting sviktar" bla, bla, bla, men pratar vi på atomnivå och att asfalten tar upp 0,000001% av stöten medan skon, foten och kroppen tar upp övriga 99,999999%, då är ju påståendet ointressant & vilseledande.

Asfalt sviktar mycket mer än betong när det är någorlunda varmt, det räcker med ett tankeexpriment.

@ Kristoffer: Bra! Lite mindre tyckande skulle lyfta nivån!