Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 15:45A liljen:
1. Det är som sagt inte hela marken som sviktar. Asfalt är elastiskt/plastiskt.2. Det är som sagt trycket o inte tyngden som är viktig och iom att långtradare har många stora hjul så blir inte trycket så jättestort.
Människa 100 kg som land
A liljen:
1. Det är som sagt inte hela marken som sviktar. Asfalt är elastiskt/plastiskt.
2. Det är som sagt trycket o inte tyngden som är viktig och iom att långtradare har många stora hjul så blir inte trycket så jättestort.
Människa 100 kg som land
Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 16:06Kom på att man lätt borde kunna testa flexibiliteten i asfalt med ett enkelt experiment. Lägg en femkrona på asfalten och placera någon slags stativ på den som kan hålla en vikt och mät innan och efter vikten placerats mot en referens linjal tex genom att
Kom på att man lätt borde kunna testa flexibiliteten i asfalt med ett enkelt experiment. Lägg en femkrona på asfalten och placera någon slags stativ på den som kan hålla en vikt och mät innan och efter vikten placerats mot en referens linjal tex genom att
Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 16:33Jaha, nu börjar Peter prata om NY och VARM asfalt, samt jämför med TUNN och DÅLIGT DÄMPAD sko... Man tackar. Blev det för svårt att "beräkna fram" någon svikt i asfalten kanske - om man utgick ifrån normal asfalt och en normalt dämpad sko? 🙂
Sen tror j
Jaha, nu börjar Peter prata om NY och VARM asfalt, samt jämför med TUNN och DÅLIGT DÄMPAD sko... Man tackar. Blev det för svårt att "beräkna fram" någon svikt i asfalten kanske - om man utgick ifrån normal asfalt och en normalt dämpad sko? 🙂
Sen tror j
Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 20:48Elasticiteten i asfalt jämfört med i en jogginskosula är liten. Pyttepytteliten. Det är den i ytan på en grusväg också. Precis som nån skrev packar man materialet i vägkroppen (det som finns under ytan) väldigt väldigt hårt när man bygger en väg. Att en g
Elasticiteten i asfalt jämfört med i en jogginskosula är liten. Pyttepytteliten. Det är den i ytan på en grusväg också. Precis som nån skrev packar man materialet i vägkroppen (det som finns under ytan) väldigt väldigt hårt när man bygger en väg. Att en g
Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 21:01Komplettering: Super Single hette de, tryck runt 9 bar. Alltså 4 xx högre yttryck än i en PB. Liknande tryck i vanliga LB dubbeldäck.
Komplettering: Super Single hette de, tryck runt 9 bar. Alltså 4 xx högre yttryck än i en PB. Liknande tryck i vanliga LB dubbeldäck.
Quote from Funbeat user on 29 June 2010, 00:35Egentligen spelar det inte så stor roll om betong och asfalt är lika hårda som löpunderlag. Det är den subjektiva känslan som räknas. Jag har sprungit 24 timmar tävling på betong och hade gladeligen halat upp flera femhundringar för att få byta till asfal
Egentligen spelar det inte så stor roll om betong och asfalt är lika hårda som löpunderlag. Det är den subjektiva känslan som räknas. Jag har sprungit 24 timmar tävling på betong och hade gladeligen halat upp flera femhundringar för att få byta till asfal
Quote from Funbeat user on 29 June 2010, 08:46Nu har jag sprungit och kocentrerat mig på att känna efter och jag tycker det känns mycket behagligare på asfalten. Om det beror på hårdhet, variation eller skarvarna i plattorna vet jag inte.
Nu har jag sprungit och kocentrerat mig på att känna efter och jag tycker det känns mycket behagligare på asfalten. Om det beror på hårdhet, variation eller skarvarna i plattorna vet jag inte.
Quote from Funbeat user on 29 June 2010, 08:48Micke: vilken tävling går på betong?
Micke: vilken tävling går på betong?
Quote from Funbeat user on 29 June 2010, 09:25Det blir lite missvisande att jämföra trycket på skon hos en löpare med trycket på ett bildäck. Detta helt enkelt därför att en bil på en plan väg håller samma avstånd till vägen i stort sett hela tiden (nämligen avståndet 0), medan en löpare rör sig vert
Det blir lite missvisande att jämföra trycket på skon hos en löpare med trycket på ett bildäck. Detta helt enkelt därför att en bil på en plan väg håller samma avstånd till vägen i stort sett hela tiden (nämligen avståndet 0), medan en löpare rör sig vert
Quote from Funbeat user on 29 June 2010, 11:28Endurance 24H i Esbo, Finland gick i inomhusarena på betong med en väldigt tunn matta på.
Endurance 24H i Esbo, Finland gick i inomhusarena på betong med en väldigt tunn matta på.