Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Kan inflika att 305:ans pulsband fungerar....dessutom alldeles utmärkt!! 🙂 Kör själv med just det pulsbandet till min 310:a, då det mjuka som följde med bara höll i ca 1 år.....

Björn: "Funktionen kan säkert vara till hjälp när dimman dragit in över bergen, man är totalt lost och ska försöka lista ut var på kartan man befinner sig!"

Precis så fick vi hjälp av en gammal Suunto på en F.E.M.-tävling en gång för många år sen!

Både barometrisk och GPS-höjdmätning har sina för- och nackdelar. Att säga att den ena funkar medan den andra inte gör det är inte korrekt.

Que?
Höjdmätning med GPS är lite grand som att väga brev med en badrumsvåg.

Nu tycker jag du tar i!
Jag har titttat på några turer jag gjorde i somras.
Första värdet är enligt kartan, inom parentes vad min GPS visade:
2005 (2019)
1636 (1638)
2093 (2131)
2282 (2281)
1730 (1731)
2244 (2199)
2025 (2059)
2107 (2171)
2271 (2288)
2480

@Magnus: Men i 910:ans fall så har den båda. Barometrisk för finliret och GPS för kalibrering, så man får det bästa från båda. 910:ans höjdmätning är användbar om man vill veta antal höjdmeter man sprang medan övriga är oanvändbara för det.
Vill man veta

Tester visar att i olika fall ger de olika systemen bäst noggrannhet. Barometrisk mätning är tex känslig for ändringar i lufttryck som ej beror av höjden.

En skillnad är att gps:en kan visa helt fel utan att man har en aning om det medan man oftast kan misstänka när det drar åt lågtryck/högtryck så då vet man iaf åt vilket håll den barometriska mätningen visar fel!

Ja, och så kan man kolla vädret genom att stå stilla och se på sin höjdmätare. (t+)

Det finns en anledning till att man använder barometrisk höjdmätning och inte höjdmätning med GPS inom flyget.
Om lufttrycket vid havsnivån inte går att ställa in innan start så får du inte lyfta oavsett hur många GPS:er du har...