Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nja, nog skulle GPS-höjdmätning ha tillräckligt hög precision för flyg? Anledning till att man har barometrar graderade i fot för att mäta höjd är nog mest att det inte fanns GPS förut och att det skulle vara meckigt att byta nu. Över en viss höjd så stäl

Faktum kvarstår. Om du inte kan ställa in QNH, dvs. aktuellt lufttryck normerat till havsnivån, så får du inte lyfta.

"What about using the baro altimeter in terrain avoidance systems? On cold and hot days, the actual altitude can be off by hundreds of feet and in more extreme cases more than a 1000 feet. So, if you have a choice in the terrain equipment to use a GPS alt

Höjdmätaren får inte vara trasig, men något officiellt QNH behövs inte. Oftast kan man ju ställa in ändå eftersom flygplatsens höjd är känd. Lyfte från ett gräsfält i Dalarna en gång och då är ju inte höjden lika exakt angiven eftersom det inte var något

Det var ett gäng plan som blev stående på marken för ett par veckor sedan när de inte kunde ställa in 1057hPa.

Magnus skrev: (Om nu någon tycker att det spelar någon roll vad flyget använder sig av för val av sportklocka)

Håller med Magnus om att den här diskussionen nog kommit in på ett sidospår. Höjdmätaren i min GF305 är "good enough" för mig som motionslöpare

Intressant vändningen tråden har tagit.

Men ni som har en 610 är ni nöjda med den ?

Jag är nöjd med min. Tycker den är smidig att använda. Menyerna känns mer genomarbetade och bättre organiserade än tidigare modeller. Jag har tidigare ägt 405 och 310xt och har känslan av att den hittar satelliter lite snabbare och möjligtvis har något bä

Okey, Drar nog en beställning på en F610 från nån svensk webbutik sen köpa till en fotpad från ebay.

Jag tycker 405an är ganska enkel att hantera. Nu har jag inte klockan framför mig och jag vet inte vad det är du vill göra med klockan så jag kan nog inte hjälpa dig.

Det enda som jag tycker är mindre bra med 405an är touchringen. Nu har jag sällan probl