Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 09:17Det finns många mekaniska svar på frågan varför anaerobträning kan vara vinnande för det aeroba. I forumet brukas det oftast gå under "Löpteknikträning". Det är inget lustigt med det egentligen. Man får ett förbättrat steg och ett mer ekonomiskt steg av a
Det finns många mekaniska svar på frågan varför anaerobträning kan vara vinnande för det aeroba. I forumet brukas det oftast gå under "Löpteknikträning". Det är inget lustigt med det egentligen. Man får ett förbättrat steg och ett mer ekonomiskt steg av a
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 14:25Jag brukar värma upp 3km. Sedan snabbdistans 5-6 km, och slutligen nerjogg 2km.
Definition av Snabbdistans enligt marathon.se:
Ett snabbdistanspass varar i regel i 25 till 40 minuter i ett konstant tempo som är högre än vanlig jogg. Det ska finnas minst
Jag brukar värma upp 3km. Sedan snabbdistans 5-6 km, och slutligen nerjogg 2km.
Definition av Snabbdistans enligt marathon.se:
Ett snabbdistanspass varar i regel i 25 till 40 minuter i ett konstant tempo som är högre än vanlig jogg. Det ska finnas minst
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 14:27Det finns de som kör olika typer av "stegar" och det är ju att blanda olika intervalldistanser under samma pass.
Det finns de som kör olika typer av "stegar" och det är ju att blanda olika intervalldistanser under samma pass.
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 21:45Christofer
Mmm det här blir definitivt något att pröva när jag börjar springa utomhus. På löpband blir det lite segt att ändra löpbandshastighet för ofta ;=)Oskar
Japp det blir nog en del utomhus nu när isen och snön har smält. Har varit alldeles för rä
Christofer
Mmm det här blir definitivt något att pröva när jag börjar springa utomhus. På löpband blir det lite segt att ändra löpbandshastighet för ofta ;=)
Oskar
Japp det blir nog en del utomhus nu när isen och snön har smält. Har varit alldeles för rä
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 11:21Jag har själv inte kört några stegar (man kan ju inte köra allt) men det är inte av någon speciell orsak av att detta skulle vara sämre eller bättre än traditionell intervallträning.
Det händer att jag varierar längden på de snabba bitarna, men då har de
Jag har själv inte kört några stegar (man kan ju inte köra allt) men det är inte av någon speciell orsak av att detta skulle vara sämre eller bättre än traditionell intervallträning.
Det händer att jag varierar längden på de snabba bitarna, men då har de
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 13:52Angående stegar så har jag vid några tillfällen kört skogsintervaller med minskande vilointervaller följt av ökande. Själva löpningen brukar jag välja 1 min, första vilan 1 min, sedan minskar jag vilan med 10 sek för varje löpning ner till en vila på bara
Angående stegar så har jag vid några tillfällen kört skogsintervaller med minskande vilointervaller följt av ökande. Själva löpningen brukar jag välja 1 min, första vilan 1 min, sedan minskar jag vilan med 10 sek för varje löpning ner till en vila på bara
Quote from Funbeat user on 30 March 2011, 19:57"Försök att hålla samma fart på alla intervaller oavsett om det är den första eller den sista."
Varför är det så viktigt?
"Försök att hålla samma fart på alla intervaller oavsett om det är den första eller den sista."
Varför är det så viktigt?
Quote from Funbeat user on 2 April 2011, 12:39Det jag tror att man vill undvika är att man gradvis sänker tempot så pass mycket att det inte längre är tröskelträning.
Det jag tror att man vill undvika är att man gradvis sänker tempot så pass mycket att det inte längre är tröskelträning.
Quote from Funbeat user on 2 April 2011, 13:37Aha, då klarnade det. Tack! Anledningen till att jag undrade är att jag tycker det är tråkigt att alla intervallpass springa på samma tempo och samma distans så jag brukar ibland "intervall-leka", dvs blanda distanser mellan exempelvis 400 och 2000m med h
Aha, då klarnade det. Tack! Anledningen till att jag undrade är att jag tycker det är tråkigt att alla intervallpass springa på samma tempo och samma distans så jag brukar ibland "intervall-leka", dvs blanda distanser mellan exempelvis 400 och 2000m med h
Quote from Funbeat user on 2 April 2011, 14:08Jag brukar springa 4 min på ett högre tempo än min normala jogg tempo, ca 4:50 min/km tempo sen kör jag 2 min där jag joggar ca 6 min/km. Detta upprepar jag 4 ggr. Kör sedan med samma tempo fast 2 min snabbt o 1 min 6min/km tempo.
Jag undrar vad jag ska
Jag brukar springa 4 min på ett högre tempo än min normala jogg tempo, ca 4:50 min/km tempo sen kör jag 2 min där jag joggar ca 6 min/km. Detta upprepar jag 4 ggr. Kör sedan med samma tempo fast 2 min snabbt o 1 min 6min/km tempo.
Jag undrar vad jag ska