Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUpplägg vid ett Marathon
You need to log in to create posts and topics.

Hjälpte en kompis på Lybeck marathon,han skulle göra 3:45.Vi öppnade första halvan ca 1:46.hamnade på 3:37.Det var hans 3e mara.farten gick ner dom sista fem.Micke var skitnöjd,gäller ju att våga oxå.Förövrigt persade han på halvmaran oxå.

Det lät ju förträffligt att t o m slå sitt uppsatta mål!

Jag funderar på att hänga på farthållarna med flaggor. Undra om farthållarna har något upplägg eller om de kör i exakt samma tempo igenom hela loppet?

Senast jag kollade blir en marthon i 12km/h en mara på 3:30, ish. Varför siktar du på en 15 minuter sämre tid?

Vad betyder träna "mycket" och "hårt" 15mil/vecka 10mil/vecka, 5mil/vecka 1mil/vecka? Vad är hård fart för dig? Vad har du gjort på 5km? 15min?

Förra veckan (5 dagar löpning, 2 dagar vila) sprang jag exakt 7 mil, varav en långdistans var på 3 mil. Springer ca 6 mil/vecka.

10 km 44,40 min
20 km 95 min
30 km 2h30min
42,2195 3h49min

Allt detta är egen träning, dvs inga lopp. Dessutom är allt på l

Tycker du bör lägga ribban på 3:45. kolla din max puls ngn gång,den hjälper dig oavsett distans. Må väl o lycka till

Ja det var faktiskt det jag lite var ute efter Eva-Marie...
Själv är jag en kronisk farthållare på 4.45 sedan typ nio eller elva år tillbaka.....å vi kör första kilometern i samma takt som den sista. Nu hamnar vi väl lite si och så i starten så det är väl

Jag ska också springa Stockholm Marathon för första gången! Väldigt spännande. Jag tror att jag försöker följa med dig och ditt gäng Kjell(H)

Hej,

Baserat på mina maror som jag sprang förra året är en så jämn fart som möjligt att rekommendera i mitt tycke. Det svåra är att veta vad din bästa fart som du kan hålla i 42 km är. Jag rekommenderar dig att köra några långpass (som antingen är ca 30

Det är ju 4 1/2 månad kvar till loppet. Om du kan hålla 12 km/h i 3 mil idag (visserligen på löpband, men ändå) så borde du absolut kunna hålla det i 42 km i slutet av maj, förutsatt att träningen fortsätter att gå bra.

Det är notoriskt svårt att få ut m

Hej igen,

Låter som om Pontus har visdomsord också. (Låter väldigt vettigt)
För att försöka följa hans resp mina råd är det ju viktigt att veta vilken fart man håller under loppet och det går att göra på exempelvis följande 3 sätt som jag rekommenderar.